Като се има предвид, че едни от основните цели на наблюдението са проучването на участието на учениците в комуникативни ситуации и изследването на техните социални умения, свързани с изработването на групови продукти, за измерители се използват критерии и показатели, оформени в единици за наблюдение, които се превръщат в скала за оценяване по начина, показан в таблица 1.
Показатели за проявено отношение | Показатели за придобити умения | Общо точки | ||||||
Към групова задача | Т. | Към групова работа | Т. | За създаване на продукта | Т. | За представяне на продукта | Т. | |
Интерес към темата | 1 | Желание за участие в група | 1 | Планиране на дейност по темата | 1 | Научно отразяване на информация | 1 | 4 |
Инициативност при осъществяване на дейността | 1 | Разпределение на дейностите | 1 | Използване на източници – интернет, научна литература | 1 | Достъпно, увлекателно и артистично отразяване на информация | 1 | 4 |
Задоволство от постигнатите резултати | 1 | Участие при реализация на темата | 1 | Формулиране, систематизиране и решаване на основни проблеми с крайния продукт | 1 | Защита на продукта в срок | 1 | 4 |
Помощ и сътрудничество с членовете на групата | 1 | Организиране на дейността в срок | 1 | 2 | ||||
Поемане на лична отговорност за успеха и неуспеха на групата | 1 | 1 | ||||||
3 | 5 | 4 | 3 | 15 |
Таблица 1. Показатели – единици за наблюдение
Средният успех на учениците от експерименталната паралелка (ЕП) от протокол за наблюдение след експеримента е 4,64.
Проверява се хипотезата дали тази степен на социални умения съгласно показатели за проявено отношение и придобити умения съдейства и води до компетентностите, зададени с критерии като: диалогичност, синхронност, комуникативност, въздържаност, взаимопомощ, толерантност и мотивираност към технологията на ГР. За целта се прилагат методи за статистическа проверка на хипотезата в самата експериментална паралелка (ЕП).
За приложимостта на технологията на ГР е важно степента на приложимост да е около средно високата. Затова за променливи величини се избират резултатите от наблюдението на ЕП след експеримента и резултатите от наблюдение за социалните умения на ЕП преди експеримента. Оценени са следните социални отношения и умения преди експеримента:
- Съзнателност за учене, опознаване и разбиране на света – 3 точки;
- Комуникативност, общуване и партньорство – 3 точки;
- Съзнателност за подходящ избор на поведение – 3 точки;
- Инициативност и планиране – 3 точки;
- Желание и възможност за работа с различни източници на информация.
Като цяло ГР протича много емоционално. Анализът от проведеното наблюдение е, че при общуването на учениците помежду им в групата и извън нея често в дискусиите се реагира прибързано. Не се изслушват докрай или се прекъсват говорителите. Голяма част от учениците са неуверени в знанията си, не отстояват позициите си или имат задоволителни изяви в груповите задачи, разчитайки или оставяйки партньорите им да извършат представянето на продукта. Не липсват и такива, които почти не се включват или участват само частично. Друг проблем са така наречените неудовлетворени очаквания. В този случай очакванията за много високи оценки не се оправдават, учениците се чувстват недооценени, комуникацията в групата се нарушава. Авторитарни лидери не се наблюдават и се зачита правото на мнение на всеки съекипник.