Резултатите от таблица 1 са представени в диаграмата на фигура 1.
От диаграмата се вижда, че 36% от ЕП имат висока степен на проява, при която показателите за проявено отношение се съпътстват с придобитите умения за планиране, организация и представяне в срок, формулиране и систематизиране на информация, презентиране на крайните продукти с проявена артистичност, научност и достоверност. Подчертано е старанието за отразяване на достъпна, интересна, нагледна и естетически оформена информация в продуктите.
- 24% (слабите и средните оценки) реализират показателите за проявено отношение към технологията на ГР, като първоначално изразяват интерес и ентусиазъм към новия метод за усвояване на знания и умения, т.е. и към задачата, и към участието в групата, с надеждата за постигане на по-големи и „по-лесни“ оценки. Участват в разпределението на задачите, но и най-малката трудност, и времето за подготовка ги демотивират, отказват да поемат отговорност, оставят на лидерите в групата да реализират крайните продукти. Очакванията им са за висока оценка, пропорционално разпределена между съекипниците. Внимание заслужава и това, че тъй като се събират голям брой текущи оценки, тези ученици в края на изследването дори не дават заявки за каквото и да е участие, смятайки, че имат достатъчно на брой оценки по предмета.
- 24% (добрите оценки) реализират всички показатели за положително отношение към ГР и поставените задачи. Когато трябва да поемат отговорности за реализирането и изпълнението в срок, умения или не се проявяват, или са задоволителни. Проблемът възниква заради трудности при работа с източници на информация, например „липсата“ на време и най-вече умението да се използва тази информация при реализирането на груповата задача. Както се казва, лавина от информация ги затрупва и не могат да пресеят нужното и важното. Систематизирането на научните факти и физични понятия е невъзможно, изводите от тях и представянето пред аудитория – затруднено.
Това педагогическо изследване се свързва с необходимостта и стремежа на учителя да извърши такива промени в учебния процес по преподавания предмет, че той да стане по-близък, по-разбираем, по-достъпен за учениците. Да го свърже с техните интереси, потребности и желания, за да се получат в края на годината по-добри резултати в оценки. Възникващите, от друга страна, в последно време проблеми във взаимоотношенията между учениците, личните конфликти между тях, борбата за лидерство, нарастващите проблеми и в семейството няма как да не се отразят на учебния процес.
Технологията на ГР се прилага за първа година в ЕП, затова постигнатите резултати на равнище социални умения са добри. Изложените проблеми ще се разрешават следващата учебна година чрез усъвършенстване на вече използваните интерактивни методи и включване на нови, даващи възможност да се увеличи диалогичността и обогатяването на понятийния апарат, което ще подпомогне презентирането на осъществения продукт пред публика, ще освободи инициативността и интереса. Ще се дообмислят работните листове и протоколите с цел по-ясни правила за работа и оценка. Основен момент ще остане умението за събиране, анализиране и обработване на информацията – една тренировка за ума и изказа, за самочувствие и увереност.
-
Кети Проданова, ПГХТ „Акад. Неделчо Неделчев“, Сливен
keti_659@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Нели Димитрова