Доминираща роля в дейността на децата от предучилищна възраст има играта във всичките й разновидности, докато в началното училище водеща е учебната дейност. Важно за безконфликтния преход е училището да зачита играта като основно средство за изграждане на положителни емоции и отношение към учебния процес.
Анализирането на резултатите от самооценката на учениците за преживените от тях емоционални състояния в урока по физическа култура е предпоставка да се направят следните изводи:
- Сравнително високите средни стойности от самооценката и големият относителен дял (%) ученици, преживели емоционалните състояния интерес, вълнение (любопитство), радост, разбиране, съпреживяване (емпатия) и учудване, са индикация за положителното възприемане на експерименталните уроци по физическа култура.
- Незначителни са стойностите (под среден бал 1), с които са оценени емоциите страх, срам и вина. Те се преживяват сравнително рядко (от малък относителен дял ученици), в лека степен и според нас зависят преди всичко от темперамента и характера на учениците.
- В малко по-силна степен (среден бал от 0,90 до 1,68) и от относително по-голям дял (%) ученици е преживяването при емоциите гняв, скука и мъка, страдание. Преживяването на емоции е в по-голяма степен функция на качеството на урочната работа и възможностите на преподавателя за тяхната регулация.
- Почти „неуловимите“ чрез педагогическо наблюдение емоции отвращение и презрение се оказа, че се преживяват, макар и в лека степен (около среден бал 1), от обезпокоително висок дял ученици (съответно 13,99 и 17,98%).
Вид на емоционалното преживяване | Причини за възникване на емоционалното преживяване според самооценка | % ученици |
интерес, вълнение (любопитство) | приятно разтоварване същност на играта новост интересни емоционални упражнения |
32,54 30,18 26,63 10,65 |
радост | победа същност на играта интересни емоционални упражнения личен двигателен успех (научаване) |
28,40 14,20 13,61 12,43 |
учудване | атрактивно ново упражнение личен двигателен напредък виртуозна демонстрация на учителя |
7,10 4,14 0,59 |
мъка, страдание | загуба скука неумение |
1,18 1,18 1,18 |
гняв | загуба претенции към съученици, учител изолираност от играта (не им подават) |
3,55 3,03 1,18 |
страх | непознато, трудно упражнение несигурност (неувереност) в себе си |
6,51 0,59 |
срам | от лошо изпълнение (неумение) на упражнението от наднормено тегло |
2,37 0,59 |
вина | от неволен сблъсък със съученик от загуба |
1,78 0,59 |
отвращение | към съученик от прашния физкултурен салон |
1,18 0,59 |
презрение | към съученик заради обида към съученик заради груба игра |
0,59 0,59 |
скука | изолираност от играта не е любима игра |
1,18 0,59 |
разбиране, съпреживяване (емпатия) | разбирателство със съучениците разбиране, съпреживяване на съучениците съпреживяване на учителя неразбирателство |
23,67 13,61 1,18 2,69 |
Таблица 1
Емоциите интерес, вълнение (любопитство) и радост възникват според самооценката на учениците по някои общи и за двете емоции причини: интересни, емоционални, разнообразни упражнения и игри; същността на играта, новости (нови упражнения). Различията са в поводите: за радост – победата (28,40%), личният двигателен успех (12,43%), за интерес, вълнение (любопитство) – нагласата за емоционално разведряване (32,54%).
Основните причини за появата на емоцията учудване според учениците са: ново атрактивно упражнение – 7,10%, личен двигателен напредък – 4,14%, и виртуозна демонстрация на учителя – 0,59%.