В таблица 2 са показани и основните причини за възникването в урока по физическа култура на по-редките, предимно отрицателни емоционални състояния.
Вид на емоционалното преживяване | Причини за възникване на емоционалното преживяване според самооценка | % ученици |
гняв | загуба нелюбима двигателна дейност несправедливост грешка, неуспех грешка, несериозно отношение на съученик |
22,24 12,96 9,05 5,86 1,71 |
мъка, страдание | неспортсменство (грубост, нечестност, спор) изолиране от играта наказание неумение, скука |
14,92 5,62 3,67 1,71 |
скука | не играе, обяснение, чакане на ред винаги еднообразни неща не изпитват |
6,12 1,71 1,47 12,96 |
Таблица 2
Емоциите мъка, страдание и гняв възникват при обща причина – загубата в играта. За мъка, страдание причини са още скуката и неумението, а за емоцията гняв – най-вече претенции към съученици и изолираност от играта. Скуката в тези уроци се обяснява от учениците с изолираност от играта (не ми подават) – 1,58%, и това, че не играят любимата им игра – 0,59%.
Учениците изпитват страх основно при ново, трудно упражнение – 6,51%. Срам се изпитва преди всичко при неумение или лошо изпълнение на конкретно упражнение или игра. Според самооценката на учениците в експерименталните уроци най-често вина са изпитвали при сблъскване със съученик в играта –1,78%. Отвращението и презрението са насочени към съученик с провокативно, дразнещо поведение или се изпитват при груба игра – 0,59%.
От проведеното анкетно проучване в отговорите на учениците се очертаха най-честите характерни причини, които предизвикват някои от емоциите с ярка полярност: положителни (радост) и отрицателни (гняв, мъка, страдание и скука).
Сред водещите причини, предизвикващи радост, са победата – 35,53%, и личният успех (напредък, висока оценка, вкаран гол, кош, спечелена точка) – 11,75%.
Най-честите причини за изпитване на гняв според отговорите на учениците са загубата – 22,24%, невъзможността да упражняват любимата двигателна дейност – 12,96%, несправедливост и грешка, неуспех – 5,86%.
За преживяването на емоцията мъка, страдание основни причини са: неспортсменството (грубост, нечестност, спор) – 14,92%, изолираността от играта (не ми подават) – 5,62%, наказанията – 3,67%.
Според анкетните отговори учениците изпитват скука, когато не играят (не се движат), поради дълго чакане на ред и продължителни обяснения на учителя – 6,12%.
Една част от анкетираните (12,96%) са посочили, че не изпитват отрицателни емоции в урока по физическа култура.