Анализът на резултатите от обучението в контролната и експерименталната група показа значително по-високи постижения при учениците от експерименталната група, в която са приложени интерактивни техники на преподаване. Това ми дава основание да смятам, че реализираният експериментален модел е полезен опит и доказателство за необходимостта от перманентно въвеждане на нови форми и методи на обучение в училищното образование. Несъмнено в съвременните условия на бързо променящи се изисквания и потребности на учениците традиционните методи и форми на работа не са достатъчно ефективни, особено предвид относително пасивното място, което те отреждат на ученика в образователно-възпитателния процес.
Експерименталното приложение на интерактивните техники дава основание да се направят следните изводи по отношение на тяхната ефективност.
- Разнообразните интерактивни техники на обучение са надеждна форма за повишаване на успеваемостта в учебно-възпитателния процес.
- Разнообразните интерактивни техники на обучение стимулират учениците към четене на художествени произведения, формират и поддържат интереса към четенето.
- Експерименталният метод на работа създава условия ученикът да излезе от „стандартната“ си позиция и да се изяви като действена личност, сама избираща какво и кога да прочете.
- С акцента си върху практическата работа и свободата, която предоставя при своето прилагане, експерименталният модел действа стимулиращо на малките ученици, дава възможност да правят осъзнат избор за прочит и създава условия за изява на творческите им способности, като реализират собствени идеи, представени по избран от тях начин.
- Процесът на мотивиране на учениците за четене е работеща форма за развитие на техните социокултурни, езикови и литературни компетентности.
- Приложеният модел може да се мултиплицира както в рамките на обучението по БЕЛ, така и в други предметни области (човекът и обществото, човекът и природата и т.н.).
- Интердисциплинарният характер на проведеното експериментално обучение помага учениците от начален етап да осъзнаят, че обучението не е затворено в рамките на отделен учебен предмет, а представлява цялостен и единен процес, при който осъзнатото четене на текст води до осъзнат мотив за четене не само на художествени текстове, но и на научни, което от своя страна води до формиране на умения за четене с разбиране на всякакъв вид литература и информация.
-
Цветелина Цветкова, НУ „Иванчо Младенов“, Враца
cvetkova2006@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова