Използвайки елементарните умения на децата за работа с „виртуалното“ моливче в създадената образователна среда върху интерактивната дъска, в проблемно-познавателната дейност „Палавите геометрични фигури“ и „Открий и преброй“ децата търсят доказателства, за да обозначат с цвят и да назоват геометричните фигури, от които е сътворено изображението върху картинката. Поставеният знак за равенство между оцветените геометрични фигури и броя на точките върху зарчето се аргументира от позицията на децата, които трябва да програмират необходимия брой ходове на електронната пчеличка с придвижване до цифрата на числото, съответстващо на броя на оцветените геометрични фигури, при работа в малка група.
Развитието на уменията за осмисляне на логически правила за действия и усвояването на образователното съдържание се подсилват не само от самостоятелните открития на децата, а преди всичко от включването на всички деца в процеса на оценка и самооценка в организационната форма работа в екип.
С интерактивния метод за работа в екип поставяме акцент върху сътрудничеството, което стои в основата на обучението, и индивидуалната отговорност за успеха на отбора, който зависи от приноса на всяко дете.
Визуализираната игрова дейност върху екрана на интерактивната дъска „Кои лампички на осветителните тела ще светнат“ осигурява условия за изпълнение на обща задача в малка група. Различните по форма осветителни тела трябва да светнат в зависимост от правилната идентификация на избраната картинка, в която геометричната фигура съответства на формата на осветителното тяло. Предварителното обсъждане на задачата, планирането на действията и съвместният избор на вариант за отговор осигуряват условия за взаимен обмен при осмисляне на познавателната задача, интеракция между участниците в дейността и обогатяване на културата на взаимоотношения.
В заключение, смятаме, че проектирането, организирането, координирането и реализирането на образователна среда за интерактивно обучение и дейност на децата в детската градина покрива следните критерии и показатели за ефективен образователно-възпитателен процес:
- достъпен начин за осъществяване на съвременен обучителен процес;
- повишаване на равнището на осмисляне на знания и умения у децата;
- повишаване на степента на развитие на умения за оценка и самооценка, самоконтрол и саморегулация у децата;
- изграждане на социално значими личностни качества у децата;
- оптимизиране на взаимодействието и обогатяване на културата на общуване учител – деца, деца – деца.
-
- Гюров, Д. и др. (2008). Модели на педагогическо взаимодействие. София: Просвета.
- Гюрова, В. (2009). Педагогически технологии на игровото взаимодействие. София: Веда Словена – Ж. Г.
- Димитров, Д. (2012). Обогатяващото педагогическо взаимодействие в предучилищна възраст. София: Изкуства.
- Димитров, Д. (1995). Типове игрови технологии за детската градина и началното училище. Благоевград.
- Серебряков, В. & Лангер, С. (1999). Проверете интелигентността на своето дете. София: ЛИК.
-
Калина Върбанова, ОДЗ „Пламъче“, Ямбол, gen.g76@mail.bg
Женя Иванова, ОДЗ „Пламъче“, Ямбол
рецензент: доц. д-р Катя Гетова