Интерактивността в учебно-възпитателния процес винаги предполага решаване на някакъв проблем, който предвижда, от една страна, използване на различни похвати, а от друга – интегриране на знания и умения от различни области на науката, техниката, технологиите. Най-малко внимание в областта на възпитанието и диагностиката се отделя на творческия акт. Той някак си остава скрит.В статията се разглежда процесът на формиране на нравствени представи и развиване на творчески умения у учениците от 2. клас. Представени са резултатите от проведено експериментално обучение в часовете по български език и литература чрез приложение на иновативна педагогическа технология „Комикс на приказка“, основана на интерактивността.
Комиксът е форма на изобразителното изкуство, в която думи и рисунки се съчетават, за да предадат история, информация. Идеята за визуално четене, за последователно нарисуван разказ провокира у мен въпроса, доколко приложението й може да бъде полезно за учениците ми, второкласници, и за мен като учител, който се стреми да формира у тях нравствени качества, да ги научи да извличат и формулират поука въз основа на разглеждана приказка. Всичко това е в основата на решението ми да приложа в часовете по литература интерактивната технология „Комикс на приказка“. С експерименталното обучение целя да проверя може ли тя да стимулира формирането на нравствени представи и развитието на творчески умения у учениците от 2. клас.
Използваният по време на педагогическия експеримент инструментариум за измерване на резултатите включва два нестандартизирани теста (входящ и изходящ) и за двете групи – контролна и експериментална. Включените в тестовете въпроси са с избираем и свободен отговор. Съответстват на учебната програма и на възрастовите и психофизиологичните особености на учениците. Получените точки са показателят, по който отчитам резултатите от изследването, а критерият е пряко свързан с уменията, които изследвам.
Входящият тест за контролната и експерименталната група е върху българската народна приказка „Най-скъпоценният плод“ и приказката на Ран Босилек „Добро за добро“. Получените резултати по отношение на изследвания критерий са със сравнително близки стойности. Те показват едно средно ниво на степента на развитие на уменията на учениците да назовават нравствени качества на герой и да формулират поука (вж. табл. 1 и фиг. 1).
Таблица 1. Развитие на уменията на учениците да назовават нравствени качества на герой и да формулират поука (входно ниво)
Група | Ниска степен (%) | Средна степен (%) | Висока степен (%) |
Контролна | 30 | 45 | 25 |
Експериментална | 35 | 30 | 35 |
Таблица 2. Развитие на уменията на учениците да назовават нравствени качества на герой и да формулират поука (изходно ниво)
Група | Ниска степен (%) | Средна степен (%) | Висока степен (%) |
Контролна | 40 | 35 | 25 |
Експериментална | 25 | 15 | 60 |
1 2