Представените резултати потвърждават необходимостта и ефективността от прилагането на нови технологии в съвременното обучение, каквато е иновативната технология „Комикс на приказка“.
По време на проведеното педагогическо изследване учениците от експерименталната група работят върху създаването на комикси на приказките „Деветият брат“ (Асен Разцветников) и „Най-голямото богатство“ (Ран Босилек). За целта са разработени авторски критерии и показатели за оценка на продукта „Комикс на приказка“. Комиксът на приказка се изгражда от взаимосвързани рубрики, като всяка от тях има своя относителна самостоятелност. Изборът на похватите и средствата до голяма степен се обвързва с характеристиките на рубриките. Учениците могат да избират между богат набор от „традиционни“ и „модерни“ похвати и средства. Комиксът може да бъде в електронен вариант или на книжен носител.
С разнообразните си дейности и модерния си инструментариум, с преобладаващия творчески характер на задачите технологията „Комикс на приказка“ създава у учениците усещане за свобода и гласувано доверие. Крайният продукт онагледява положените усилия и поражда чувство на удовлетворение, което силно проличава при неговото презентиране. Приложената технология гарантира пълноценна личностна изява, а това стимулира и мотивира участието в учебно-възпитателния процес.
Установената при 65% успеваемост на експерименталната работа (вж. фиг. 3) е категорично доказателство за функционалността и надеждността на технологията „Комикс на приказка“. Тя е приета с изключително позитивно отношение от страна на учениците. Те осъзнават нейните възможности и се стараят максимално да ги реализират в работата си.
В неизчерпаемото богатство на приказния жанр много сполучливо и в достъпен вид са отразени общочовешките морални ценности, които спомагат за обогатяване на нравствения облик на детската личност. Малките ученици възприемат художествените образи като примери за поведение, те пораждат у тях желание да коригират действията си в съответствие с определени нравствени критерии.
-
Татяна Любенова, НУ „Иванчо Младенов“, Враца
tania720108@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова