В статията е разгледан въпросът до каква степен уменията на учениците за усвояване на нов граматичен материал по английски език са в зависимост от видовете памет. Описани са основните процеси на паметта, нейното развитие, видовете памет и връзката й с учебната дейност. Представени са резултатите от проведено диагностично изследване за установяване на степента на зависимост между способността на паметта на всеки ученик и неговите резултати от тестова проверка по граматика. Изведени са препоръки за подобряване на педагогическата практика и препоръки към учениците по отношение на процеса на учене.
Граматиката се представя като набор от правила, в съответствие с които трябва да е организирана устната и писмената реч, така че хората да могат точно да формулират мислите и идеите си с цел другите хора да ги разбират и да възприемат лесно техните мисли и идеи. Човек не може да говори или пише на чужд език, без да използва граматиката на този език. Повечето ученици са ,,враждебно“ настроени към нея и само споменаването на думата ,,граматика“ предизвиква у тях негативни асоциации и отказ от учене. Следват недобрите им оценки на тестовете, които техните родителите оправдават със способностите на паметта им или с личното отношение на учителя. Това провокира у мен идеята да изследвам зависимостта между видовете памет на учениците и резултатите им от един граматичен тест по английски език.
Граматиката е рамката от правила, която определя как можем да изразим мислите си. Тя се занимава с три основни компонента на езика – фонетика, синтаксис и семантика (Андреева 1999: 299):
- Фонетиката се отнася както до най-малката единица на звуковете, наречена фонема, която влияе върху значението на речта, така и до начина, по който използваме тези звукове, за да създадем значение, като ги представяме във формата на думи. Различията във фонемите са една от причините, поради които хората имат трудности при ученето на чужди езици: например за японците английските думи, в които се съдържа фонемата ,,р“, са трудни, защото техният майчин език не съдържа тази фонема.
- Синтаксисът се отнася до правилата, които посочват как може да се комбинират думите и фразите, за да формират изречения. Всеки език има сложни правила, ръководещи реда, по който може да се подредят думите, за да предават дадено значение. Ролята на правилния синтаксис е видна от промяната в значението, която произтича от различния ред на думите в следните три изречения: ,,Джон отвлече момчето“, ,,Джон, отвлеченото момче“ и ,,Момчето отвлече Джон“.
- Семантиката се отнася до правилата, ръководещи значението на думите и изреченията. Семантичните правила ни позволяват да използваме думите, за да предаваме много фини нюанси. Например в състояние сме да разграничим ,,Камионът удари Лаура“, което вероятно ще кажем, ако току-що сме видели как камионът блъска Лаура, и ,,Лаура беше ударена от камион“, което вероятно ще се каже, когато учителят попита защо Лара отсъства от училище.
Граматиката в английския език е система от форми и конструкции, подчинени на правила за образуване и употреба. Освен да се заучават, е необходимо те да се избират и комбинират така, че да се намери точният и верен израз на мисълта. Смята се, че ученикът ги владее, когато при дадена ситуация той може бързо, правилно и самостоятелно да оформи изречение.