В проведеното педагогическо диагностично изследване, резултатите от което представям в настоящия материал, е използван готов психологически тест – модификация на теста на Бернщайн за изследване на кратковременната памет, предназначен за изследване на деца и юноши в училищна възраст. Необходими са 12 думи. Аз използвах хор, кино, пила, котка, планина, крак, игла, прозорец, число, роза, ваза, гъба. По инструкция подаването на думите се извършва или чрез тахитоскоп или става безапаратно, като думите са напечатани поотделно на хартия. Времето за показване на всяка дума е 2 секунди, а интервалът между подаванията е 1 секунда. Занятието се провежда индивидуално, като работата започва след установяване на доверително отношение между изпитващия и ученика. Изследването се провежда по инструкция. На ученика се казва: ,,Сега ще ти показвам една по една думи. Ще ги покажа само един път. Ти трябва да ги запомниш и по моя команда да ги напишеш. Задачата трябва да се изпълни бързо и без грешки.“ Провеждащият експеримента записва в протокол времето за възпроизвеждане, количеството на правилно възпроизведените думи и количеството грешки. Основният показател за продуктивност на паметта B се изчислява по формулата B = (c-m)/(c+n)*100, където c е броят правилно възпроизведени думи, m са грешно възпроизведените думи и n са пропуснатите думи. Резултатите се отбелязват в следния протокол.
Протокол 1 от изследване на обема на словесно-логическата кратковременна памет
Име | Време на възпроизвеждане (в секунди) | Брой правилно възпроизведени думи | Брой пропуснати думи | Продуктивност на паметта |
Протокол 2 от изследване на обема на словесно-логическата кратковременна памет
Име | Продуктивност на вниманието (в секунди) | Време на възпроизвеждане (в секунди) | Обем на кратковременна памет (в секунди) |
Думи
Обем на кратковременна (в секунди) | Обем на кратковременна памет (в балове) |
<14 | +1 |
14–33 | 0 |
34–43 | -1 |
>44 | -2 |