Докато психологическият тест измерва кратковременната памет на учениците, с акцент върху способността им за възпроизвеждане на думи, то дидактическият тест следва да измерва само техните рецептивни умения, за да установи степента на усвоените нови граматични правила и конструкции в процеса на обучението по английски език. Така от гледна точка на статистиката двете явления стават съизмерими.
Тестовите задачи следват таксономията на Блум за целите на образованието. В изследването е използван нестандартизиран авторски дидактически тест за оценяване на рецептивните умения при усвояването на нови граматични правила и конструкции по английски език от учениците.
При създаването на теста е спазена следната последователност:
- определяне на целта;
- подбиране на подходящи тестови задачи;
- съставяне и апробиране на теста;
- разработване на указания за използване на теста;
- отпечатване и съхраняване на теста.
От резултатите от психологическия тест се налага изводът, че в класа няма ученици със значителни отклонения по отношение на индивидуалните способности на кратковременната памет. Съобразно с обема на кратковременната памет, в класа се формират три групи (табл. 1).
Таблица 1. Групиране на учениците, съобразно с обема на кратковременната им памет
Обем на кратковременна памет (в балове) | -2 | -1 | 0 |
Брой ученици | 10 | 4 | 1 |
Може да се извърши и друго групиране на учениците (табл. 2).
Таблица 2. Групиране на учениците по брой правилно възпроизведени думи, съотнесени към обема на кратковременната им памет
Брой правилно възпроизведени думи | 7 ± 2 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Обем на кратковременна памет (в балове) | -2 | -2 | -1 | -1 | 0 |
Брой ученици | 8 | 2 | 3 | 1 | 1 |
Основният въпрос тук е дали първата група от 8 ученици ще се представи по-добре на теста по английски език, или комбинацията от 7 ученици от останалите групи. След провеждането на теста оценките в групата на седемте ученици са съответно една тройка, една четворка, четири петици и една шестица. Ако приемем за определящо условие нормата за обем на кратковременната памет 7 ± 2, то разпределението на учениците в класа ще изглежда по следния начин (табл. 3).
Таблица 3. Разпределение на учениците, съобразно с общоприетата норма за обем на кратковременната памет и оценките от теста по английски език
Оценки | Брой ученици в общоприетата норма | Брой ученици под общоприетата норма |
3 | 2 | 1 |
4 | 0 | 1 |
5 | 2 | 4 |
6 | 4 | 1 |