Анализът на резултатите от изходящия тест (фиг. 1) показа, че учениците, които са се обучавали по технологията за изучаване на творчеството на Гео Милев и Никола Вапцаров чрез библейските мотиви, показват по-високи резултати не само спрямо тези на контролната група, но и бележат ръст спрямо входното ниво. Средният успех от контролния (изходящ) тест на експерименталната група е Мн. добър 5,00, а на контролната – Мн. добър 4,64 (при среден успех от входното ниво съответно Добър 4,47 и Мн. добър 4,58). Това показва още, че учениците от експерименталната група „стартират“ от по-ниско ниво, следователно ръстът в постиженията им е видим (фиг. 2). Радващо е, че слаби оценки няма, а едно-единствено дете не е създало собствена теза. Тези данни открояват един устойчив възходящ растеж в компетентностите на учениците от експерименталната група.
Експерименталната работа с технологията за изучаване на творчеството на Гео Милев и Никола Вапцаров чрез библейските мотиви за мен беше интересен и ползотворен опит, който ме убеди, че съвременното училище има нужда от въвеждането на иновативни форми на преподаване. Видно е, че традиционните методи не са достатъчно ефективни – първо, защото отреждат пасивна роля на обучаващите се, и второ, тъй като са скучни на учениците. Новата технология се оказа провокативна за дванайсетокласниците, като едновременно с това им даде свобода, възможност за инициативност, доизгради критическото им мислене. Този начин на работа доказа своята ефективност за повишаване на социокултурните и литературните компетентности на учениците.
-
Теодора Димитрова, ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград
tedi_dimitrova2@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова