Целта на педагогическото изследване е да се разработи технология за усвояване на граматични норми чрез изучаване на особеностите на научния текст в 6. клас и да се провери нейната ефективност в процеса на обучение.
Хипотезата на изследването е: Ако при изучаването на граматичната норма в прогимназиален етап (6. клас) се използва технология на обучение, включваща иновативни техники с акцент върху работа с научни текстове за практическо прилагане на теоретичните знания, то ще постигнем по-високо качество на обучението при усвояването на граматичните правила и целесъобразната им употреба в речевата практика.
Педагогическият експеримент е проведен през учебната 2014/2015 година в 8 СОУ „Арсени Костенцев“ в Благоевград. Учениците ми шестокласници са от един район и са заедно от 1. клас. Нежеланието им за работа и преобладаващата липса на мотивация за учене се оказаха сериозно изпитание за мен. Незадоволителната езикова култура на голяма част от шестокласниците наложи да търся рационални решения за доближаване на знанията им до Държавните образователни изисквания. Затова една от основните ми задачи като учител по български език е да мотивирам учениците да усвоят трайни знания и да развият умения за богата и културна реч – и устна, и писмена. По време на осъществяването на експерименталното обучение подчинявам работата си на следните цели: осмисляне на понятията „научен текст” и „граматична норма”; познаване и използване на научните текстове и граматичната норма; откриване и редактиране на граматични грешки.
Педагогическото изследване се реализира с помощта на контролна и експериментална паралелка – 6Б и 6В клас (избрани между трите паралелки 6. клас), състоящи се от ученици със сравнително еднакви възможности и резултати при усвояването на учебния материал по български език и литература. Учениците от двете паралелки са поставени при напълно еднакви условия по време на констатиращия и на контролния етап. Проверката на знанията и уменията, направена чрез тест входно ниво в началото на експеримента, показа, че мнозинството от учениците не са обръщали достатъчно внимание на членуването на имената от мъжки род, на падежните формите при местоименията и на употребата на бройните форми. Затрудняват ги и задачите, свързани с възприемането на непознат текст. Установяването на нивото на знания и умения при учениците от контролната и от експерименталната паралелка ми даде яснота върху каква основа ще надграждам новите знания и ще прилагам различната технология.
Поради на пръв поглед абстрактния характер на материята учениците често се ограничават до механичното наизустяване на правила и дефиниции, без да се стараят да вникнат в същността и логиката на езиковите явления. Те търсят формални признаци, които да им помогнат в чисто практически план да изпълняват поставените от учителя задачи. Такива бяха учениците в началото на експеримента. Предизвикателството пред технологията, включваща иновативни практики, беше именно да им помогне да излязат от капана на механичното, лишено от разбиране наизустяване. За мен като техен учител беше важно да докажа, че могат да вникнат в стройната логика на езиковите явления, да осъзнаят и да използват причинно-следствената връзка между тях, за да приемат, че онова, което традиционно се смята за абстрактно и хаотично, всъщност е конкретно и подредено.
В края на експеримента проведох диагностично изследване с тест, проверяващ знанията на шестокласниците както на рецептивно, така и на продуктивно равнище. Анализът на получените резултати в контролната и експерименталната паралелка доказва, че приложената технология е работеща. От значение за технологията е не само регистрираната по-висока успеваемост в експерименталната паралелка, а и постигането на по-високо качество на усвоените знания и придобитите умения за целесъобразна употреба на граматичните норми и на научните текстове, с които учениците си служат ежедневно в работата по другите учебни предмети. По този начин се осъществява взаимодействие между учебните дисциплини: български език и литература, география и икономика, история и цивилизация, чужди езици. Обучението придобива интердисциплинарен и многообразен облик, като ангажира трайно вниманието и заинтересоваността на шестокласниците.