За да докажем, че успехът на експерименталната паралелка се дължи на приложената технология на обучение, формулираме нулева и алтернативна хипотеза – Н0 и Н1 . Нулевата хипотеза Н0 гласи, че разликата в успеха на двете паралелки се дължи на случайни фактори. Алтернативната Н1 означава, че тази разлика се дължи на съществени фактори.
В таблица 1 са сравнени резултатите от изходящите тестове на експерименталната и на контролната група.
Таблица 1. Резултати на експерименталната и на контролната паралелка – тест изходно ниво
Оценка | Експериментална паралелка | Контролна паралелка | Разлика между резултатите | |
Ai | Bi | Xi = |Ai-Bi| | (Xi-Xi)2 | |
2 | 0 | 2 | 2,00 | 0,64 |
3 | 6 | 7 | 1,00 | 3,24 |
4 | 4 | 8 | 4,00 | 1,44 |
5 | 12 | 8 | 4,00 | 1,44 |
6 | 5 | 2 | 3,00 | 0,04 |
За стандартната грешка имаме:
Диаграмата на съотношението на получените резултати в контролната и в експерименталната паралелка от тест изходно ниво (фиг. 2) има следния вид.
Видно е, че на изходно ниво учениците от двете паралелки са показали напредък. Значително се е повишил средният успех на експерименталната паралелка – Много добър 4,59, докато при контролната имаме не така осезаемо повишение до Добър 4,04.
Разликата между изходните нива се доказва и чрез статистическия метод на Стюдънт. Сравняваме пресметната стойност за tемп и „критична” стойност tα, df. Нулевата хипотеза се отхвърля защото tемп > 2,132. Това означава, че разликата в резултатите между двата теста може да се счита за статистически значима, т.е. със степен на надеждност 95% можем да твърдим, че въведената технология е оказала нарастващо влияние върху резултатите от теста.
Сравняването на резултатите от изходното ниво на контролната и на експерименталната паралелка ясно очертава напредъка на учениците, които са се обучавали по технологията за усвояване на граматични норми чрез изучаване на особеностите на научния текст. Резултатите на експерименталната паралелка са по-високи не само спрямо резултатите на контролната, но и спрямо собствените й резултати от входното ниво.
От експерименталното приложение на представената иновационна технология може да се направят следните обобщения и изводи:
- Значително подобрение се наблюдава при експерименталната паралелка по отношение на получените много добри и отлични оценки.
- Значително е нараснал броят на учениците, които в края на експеримента показват, че разбират същността на граматичните норми и на научния текст.
- Системата от практически задачи и упражнения, прилагащи наученото в различните езикови аспекти, е сигурната гаранция за това, че положените основи за пътя към граматичните норми чрез научния текст са здрави и генерират устойчиви способности за работа и в горен курс. Усвояването на лингвистични знания и на умения за изразяване на собствени мисли и правилно разбиране на речеви изяви на другите се осъществява най-рационално в комуникативно ориентираното обучение.
- Учениците започват да възприемат обучението по всички дисциплини като едно цяло, да усещат цялостната междупредметна връзка на своите занимания, да проследяват учебния материал като нещо непрекъснато и взаимосвързано.
Настоящата технология има и по-общата задача да помогне на подрастващите да се справят по-бързо, по-лесно и с удоволствие със своите уроци по различни предмети. Така ученето за тях може да бъде игра и забавление, а не само изпитание.
Педагогическото експериментиране, прилагането и доказването на различни иновационни технологии имат бъдеще в образователния процес. Те биха довели до повишаване качеството на образователния процес в България.
-
Василка Филипова, 8 СОУ „Арсени Костенцев“, Благоевград
vfilypova@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова