Езиковото обучение притежава специфика, отличаваща го от обучението по други предмети. Неговата цел е да се овладеят средства за придобиване на знания и на умения за използване на езиците за задоволяване на ефективни нужди. Съветът на Европа препоръчва да се насърчава многоезичието. Чрез многоезичния подход в чуждоезиковото обучение се изгражда личната комуникативна компетентност на обучавания, за която допринасят всички негови езикови знания и опит – от езика в семейството, през езика на обществото, до езиците на други народи, които той усвоява в училище, университета или чрез непосредствен опит, като езиците са взаимосвързани и си взаимодействат.Ранното чуждоезиково обучение в българското училище придоби особена актуалност в последните години. Усвояването на чужд език е дълъг и труден процес. Целта е да се създаде интерес към езика, да се формират знания, които да предизвикат езикова активност у учениците. В статията е описан разработеният и приложен от автора иновативен подход за усвояване на лексика по руски език във 2. клас с използване на работни листове, в които новата лексика е представена чрез картинки за оцветяване.
С въвеждането на чужд език като задължителен учебен предмет от 2. клас в началния училищен етап пред основното образование се постави нова задача. Промененият статут на учебния предмет „Чужд език“ в началното училище – от обучение за мотивирани ученици в задължителен учебен предмет за всички, налага преосмисляне на целите, съдържанието и методите на обучение по чужд език, както и на образованието на учителите, които ще го преподават.
За създаването на благоприятна среда за учене в ранна възраст са много важни два фактора – семейството и училището. Подкрепата на родителите, дори когато те не знаят езика, е от изключително значение за изучаването на чуждия език. Детето трябва да се чувства подкрепяно от своите родители, да разбира, че за тях е много важно то да научи езика. Вторият важен фактор за създаването на благоприятна среда е училището. Основен негов параметър е учебното време. Тъй като броят на учебните часове по чужд език в училище е силно ограничен, се препоръчва „изнасянето“ на езика в часовете по други учебни предмети, например музика, спорт, изобразително изкуство и т.н.
Чуждоезиковото обучение в началния етап на основната образователна степен има уникален характер, тъй като тук срещата и контактът с чуждия език протичат в специфично педагогическо измерение, каквото е характерно за обучението в началното училище. Ранното чуждоезиково обучение в българското училище придоби особена актуалност в последните години. Началният етап на обучение е изключително важен и отговорен по отношение на осигуряването на последващата ефективност на обучението по чужд език.
Наред с всички европейски езици руският език отново заема своите реални позиции, очертава се и тенденцията той да е все по-търсен и предпочитан. Днес изучаването на руски е сред приоритетите на общообразователната подготовка на учениците в съвременното българско училище.
Тенденцията към промени и глобализация на научните, информационните, икономическите и социалните връзки оказва необратимо влияние върху образованието. Реализацията на младите хора е обвързана с владеенето на чужди езици. Учебната програма в начален етап на основното образование има за цел формирането на комуникативни умения според ДОИ, придобиването на езикови знания, умения, както и създаването на стратегии за учене. Усвояването на чужд език е дълъг и труден процес. Целта е да се създаде интерес към езика, да се формират знания, които да предизвикат езикова активност у учениците.
За да поддържа интереса към придобиване на познания и да засили мотивацията за учене, съвременното училище си поставя за цел да създаде условия за развитие на способностите и заложбите на учениците.Това е постижимо чрез прилагането на иновативни методи на обучение. Учителят е изправен пред необходимостта да пренастрои своята работа в посока, която да гарантира успеваемостта на учениците и същевременно да създава условия за развитие на интелектуалния потенциал на всеки обучаван.
Прилагането на нови технологии в обучението има решаващо значение и при усвояването на руски език в началния етап на образование.
1 2