Разработеният и приложен от автора иновативен подход за усвояване на лексика по руски език от второкласници билингви се състои най-общо в използване на работни листове за оцветяване и назоваване на лица, предмети, животни, плодове, зеленчуци и др., разпределени по теми от учебното съдържание във 2. клас. Дългогодишният ми опит като учител по руски език ми дава основание да смятам, че обучението по чужд език в началното училище трябва постоянно да се разнообразява и обновява по отношение на избора на методи, средства и подходи.
Началото на обучението по руски език във 2. клас бе поставено с устен уводен курс, където изцяло се набляга на усвояването на лексика. В процеса на работа стана ясно, че лексиката не се усвоява достатъчно добре. След известен период се премина към комплексния курс на обучение. Учениците вече пишеха и четяха. Проведеният първи тест установи недобро владеене на лексиката, което ме провокира да потърся и внеса промени в преподаването. Така се стигна до решението в часовете за усвояване на нова лексика да използвам работни листове, в които новата лексика е представена чрез картинки за оцветяване.
Разработената технология – която бях убедена, че ще подпомогне и улесни усвояването на лексиката, а от там ще повиши и резултатите на учениците – бе приложима в по-голяма част от предстоящите урочни единици. След определянето на мястото и времето на използването й, изготвих материалите и пристъпих към реализирането на иновативното обучение.
В тематичното разпределение по руски език за 2. клас са предвидени по два учебни часа за всяка тема. Технологията е приложима в първия учебен час, в урока за нови знания. Съобразно с нея, въвеждането на новата лексика се осъществява, като на всеки ученик се дават работни листове с картинки за оцветяване по темата. Под всяка картинка на руски език е написано наименованието на изображението. Така учениците едновременно, докато рисуват, и четат.
Това нововъведение се посреща от учениците с голямо вълнение и интерес. Те се радват на красивите рисунки , съревновават се и се стараят да ги изпълнят добре. Така по един непринуден и ненатрапващ се начин те усвояват предвидената лексика по темата за часа. Картинките в работния лист понякога са повече и учениците не могат да оцветят всички по време на урока. Останалите довършват в следобедните занятия при подготовката на домашните работи или в заниманията по интереси, тъй като всички ученици от класа са на целодневно обучение в училището.
След известен период от прилагането на новата технология нейната ефективност вече е забележима. Малките ученици определено знаят повече думи и с желание очакват раздаването на новите работни листове, разбира се, с нови картинки, което е много вълнуващо за тях. От изпълнението на упражненията в учебната тетрадка, тестовата и устната проверка е видно, че лексиката се усвоява по-добре.
В края на учебната година при проведеното изходящо равнище учениците показват много добър среден резултат. Това доказва, че приложената иновативна технология за усвояване на лексика по руски език е ефективна и дава положителни резултати. Въвеждането й допринася за повишаване на знанията, уменията и резултатите на учениците.
Методът усвояване на лексика с рисуване доказва своята ефективност в частност и при конкретните условия на работа с ученици билингви в нашето училище, където усилията са насочени към овладяването на български език, а с изучаването на чужд език нещата особено се усложняват. И въпреки това обучението по чужд език се провежда по обичайния начин, както във всяко друго училище, а постиженията на учениците сами по себе си свидетелстват за успешността на представената технология. Това ми дава основание и увереност да смятам, че приложеният иновативен подход в обучението по руски език във 2. клас може да бъде използван в обучението и по други чужди езици, както и в други начални класове.
-
Илияна Жекова, ОУ „Георги Бенковски“, с. Беломорци, обл. Търговище
ilinka63@abv.bg
рецензент: ас. Бистра Стоименова