Живеем в глобализиран свят, свят на комуникации, на нови икономически, социокултурни и психолого-педагогически реалности.Съчетаването на традиция и интерактивност допринася за активиране на креативността на обучаваните и за повишаване на качеството на образователния процес. В статията е разгледана същността на интерактивното обучение и интерактивните методи. Описани са примерни уроци по немски език в 9. клас, като във всеки от тях е акцентирано върху стимулирането на една от речевите дейности посредством интерактивни методи на обучение.
Работя с добре информирани, искащи и можещи млади хора, така че усилията, които преди полагах да ги впечатля и мотивирам, сега все повече се трансформират в усилия да поддържам активността им и да прилагам по-ефективни методи на обучение, които да отговарят на модерното време на високи технологии. Неизбежното пречупване на класно-урочната система през призмата на съвременните изисквания към учителя налага използването на интерактивни методи на преподаване и обучение с цел оптимизация на ученето като цяло.
От двайсетгодишния си опит като преподавател по немски език съм се убедила, че учителят винаги трябва да бъде в крак с изискванията на времето, да търси и намира допирателната точка с учениците си, да преподава знанията наред с изпитаните традиционни методи и интерактивно, за да се стимулира обучението по езика и да се постигат реални резултати.
Активирането на мисловната дейност означава стимулиране на съобразителността и самостоятелността при усвояване и опериране с езикови средства, систематизиране на способностите на учениците да комбинират усвоения езиков материал според конкретната ситуация или практическа учебна задача. Уменията им за бързо ориентиране, анализиране, обобщаване, сравняване спомагат за активирането на пасивния и активния речников запас и усвоените езикови структури, необходими при изпълнението на поставени комуникативни задачи.
Същността на интерактивното обучение се изразява като:
- организиран начин за взаимодействие със света;
- подпомагане на учениците в процеса на усвояване на знания;
- целенасочено взаимодействие на учител и ученици, което по някакъв определен и предопределен начин увеличава знанията и уменията на ученика.
Интерактивните методи, които се използват в обучението по чужд език, се характеризират със следните общи белези:
- ориентирани са към интересите и индивидуалните способности по чужд език на учещите;
- обръщат внимание не само на усвояването на нови знания и развитието на езикови умения, но и позволяват дискутирането на проблеми и тяхното разрешаване;
- активират учениците за самостоятелна дейност и проява на отговорност;
- предлагат възможност усвояването на нови знания да се осъществява с помощта на всички сетива;
- свързват в една цялост „мисъл“ и „дейност“;
- стимулират асоциативното мислене и концентрацията на учещите;
- поощряват процеса на размисъл относно собствените действия;
- развиват желанието за творческа работа, комуникация и сътрудничество между учениците.
Ролята на преподавателя само като „носител на знания“ изцяло се променя при прилагането на интерактивни методи в обучението по чужд език. Обучаващият не е само източник на нова информация, но и съветник и консултант на учещите.
Основната задача на обучаващия се състои в следното:
- Организира ситуации, близки до действителността, в които учещите да използват учебния материал по чужд език като средство за договаряне за извършване на различни дейности.
- Насочва учениците как най-успешно да постигат планираните цели и да правят правилния избор между много възможности.
Урокът по чужд език представлява структурна единица в образователния процес. Като организационна форма на обучение той е завършено, циклично повтарящо се звено и има комплексен характер по отношение на видовете речева дейност и на езиковия материал. Но все пак един вид речева дейност или даден езиков аспект представляват основната цел на урока. Това може да бъде обучение в слушане, четене, говорене или усвояване на определен езиков материал в областта на лексиката, фонетиката или граматиката.
По-надолу ще опиша няколко урока, като във всеки от тях ще дам по-голям превес на стимулирането на една от речевите дейности посредством интерактивни методи на обучение. Съчетаването на традиция и интерактивност цели разчупване на учебната обстановка, активиране на креативността и респективно повишаване на качеството на образователния процес.