Екология (Окоlogie) – урок за слушане с разбиране
Организационна форма: класно-урочна.
Вид на урока: Урок за стимулиране на умението за слушане и възприемане на информация на немски език и за подобряване на комуникативноречевите умения (упражнение). Този урок се провежда, след като в предходните часове е усвоена базова терминология по темата „Екология“. Времетраене – 1 учебен час.
Цели на урока (функционални характеристики): развиващи – да се усъвършенства връзката между слуховия, речедвигателния и зрителния анализатор, да се стимулират уменията за слушане, извличане, подбор и структуриране на информация и комуникативните компетентности при слухово възприемане на текст; възпитателни – да се формира активна позиция спрямо опазването на околната среда.
Връзка с ДОИ: ядра 1, 2, 3, 4 от учебната програма по немски език за 9. клас.
Педагогически принципи: общодидактически – достъпност, активност, индивидуален подход, съзнателност и рефлексивност, трайност на знанията; частнометодически – комуникативноречев (усвояват се и се прилагат модели на речево общуване в зависимост от комуникативната цел), системно-структурен (ученикът осмисля своя речеви опит, структурира го в съответствие с изучаваните речеви модели).
Подходи на педагогическо взаимодействие: самостоятелна работа, работа по групи, наблюдение, педагогическо стимулиране.
Методи на обучение: по логика – дедукция, от общото към частното; по степен на управление на учебната работа – под ръководството на учителя; по взаимодействие – интерактивен, мозъчни карти; по степен на самостоятелност – репродуктивен и изследователски.
Средства на обучение: нагледни материали, учебници, медийни текстове.
Задачи за провеждане на урока (структура на урока): упражнения от рецептивен и продуктивен тип, развиващи различни умения – да извлича информация от текст, да структурира информация, да създава текст, да редактира, умения за езиков анализ на текст; задачи за колективна и индивидуална работа.
Дейности на учителя: предварителни – селектира различни видове упражнения, за да се изпълни целта на урока; по време на урока – планира, разделя на групи, инструктира, наблюдава, контролира, консултира, обобщава.
Дейности на учениците: изслушват инструкциите на учителя, задават въпроси, изпълняват възложените задачи.
Очаквани резултати: усъвършенстване на умението за детайлно и селективно прослушване на текст и откриване на актуална проблематика; търсене и намиране на определена информация, откриване на обща идея, разкриване на взаимовръзки; критично слушане и възприемане на текст на чужд език, толерантна комуникация.
Ход на урока
Учениците слушат текст на екологична тематика – „Моето екосемейство“ (“Меine Okofamilie”). Текстът звучи ясно и отчетливо в интонационно отношение.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Упражнение 1. Упражнението изисква да се възприеме слухово определена информация и същевременно актуализира лексикални знания от предходния урок. В текста има и непознати думи, като се очаква учениците да извлекат значението им от контекста. Упражнението се декомпозира в следните задачи.
Задача 1. Слушайте внимателно текста и визуализирайте основната идея (според вас), като я нарисувате или просто запишете върху лист хартия.
[/su_note]
Използва се методът „Мозъчни карти“ (Mind-Mapping). Заглавието на текста не се съобщава предварително. Времетраенето на работата по задачата е 8 минути. Чутото вече е визуализирано и не може да бъде забравено. Въображението и творческите умения на учениците са провокирани и интересът им нараства значително.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Задача 2. Сравнете помежду си написаните варианти и се разделете на групи според формулировката им. Коментирайте доводите си (на немски език) и се обосновете.
[/su_note]
Използва се методът „Работа по групи“. Текстът предварително е подбран така, че да позволява вариативност на отговорите – преплитат се няколко сюжетни линии. Времетраенето на работата по задачата е 10 минути. Говори по един излъчен от групата представител. Учителят оставя инициативата в ръцете на учениците, като тактично направлява процеса. Упражнението е от рецептивен тип и изисква учениците да откроят важно от маловажно и косвено.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Задача 3. Мозъчните карти са отворени и чакат да бъдат допълнени. Прослушайте текста още веднъж и визуализирайте второстепенните идеи.
[/su_note]
По този начин мозъчните карти се разклоняват, илюстрирайки протичането на мисловния процес, провокиран от слушането. Всеки участник пише в собствената си карта. След това се обменят мнения в групата, като всички ученици излагат виждането си.
Използва се методът „Работа по групи“. Времетраенето на работата по задачата е 12 минути. Този процес на речева изява активира лексикалния и граматическия потенциал на учениците, повишава интереса им, защото учениците реагират емоционално на по-нестандартни методи на обучение. Немалък брой ученици са провокирани да преодолеят иначе пасивното си отношение към учебния процес и неувереността си.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Упражнение 2. Изисква се учениците да изведат значението на непознатите думи сами, използвайки информацията от контекста.
Задача 1. Учителят изчита отделни пасажи от текста и непознатите думи и изрази се записват на дъската. Извежда се значението на думите чрез използване на синоними, антоними или посредством описание на думите на немски език.
[/su_note]
Учениците отново работят по групи. Обсъждат и дават предложения вътре в групата, като се говори само на немски език. Времетраенето на работата по задачата е 12 минути. Получава се своеобразно съревнование между групите коя от тях ще даде най-много верни отговори.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Домашна работа. Напишете есе по една от подтемите, които формулирахте във вашите мозъчни карти, като си помагате с познатата, а и с нововъведената лексика по темата.
[/su_note]