Изкуство с компютъра (Kunst mit dem Computer) – урок за четене с разбиране
Организационна форма: класно-урочна.
Вид на урока: Урок за усъвършенстване на уменията за извличане на глобална и на детайлна информация при четене, както и на уменията да се обработва правилно и точно прочетеното. Времетраене – 1 учебен час.
Цели на урока (функционални характеристики): развиващи – да се стимулира самостоятелността на учениците в обработване на информация при четене на текстове и при решаване на задачи и проблеми, свързани с работата над текста; възпитателни – да се формира активна позиция спрямо действителността.
Връзка с ДОИ: ядра 1, 2, 3, 4 от учебната програма по немски език за 9. клас.
Педагогически принципи: общодидактически – достъпност, активност, индивидуален подход, съзнателност и рефлексивност, трайност на знанията; частнометодически – комуникативноречев (усвояват се и се прилагат модели на речево общуване в зависимост от комуникативната цел), системно-структурен (ученикът осмисля своя речев опит, структурира го в съответствие с изучаваните модели на функционалните стилове).
Методи на обучение: по логика – дедукция, от общото към частното; по степен на управление на учебната работа – под ръководството на учителя; по взаимодействие – интерактивен, метод на водещия текст; по степен на самостоятелност – репродуктивен и изследователски, метод на изложение (самостоятелна работа).
Средства на обучение: нагледни материали – текстове, интерактивна дъска, компютри с интернет, малка топка.
Задачи за провеждане на урока (структура на урока): упражнения от рецептивен и продуктивен тип, развиващи различни умения – да извлича информация от текст, да структурира информация.
Дейности на учителя: предварителни – селектира различни видове упражнения, за да се изпълни целта на урока; по време на урока – планира, инструктира, наблюдава, контролира, консултира, обобщава.
Дейности на учениците: изслушват инструкциите на учителя, задават въпроси, изпълняват възложените задачи.
Очаквани резултати: развиване на умения за четене с разбиране; откриване на актуална проблематика, тьрсене и намиране на определена информация, съобразно с поставените задачи, откриване на обща идея, разкриване на взаимовръзки; критично четене, толерантна комуникация.
Ход на урока
Преподавателят подготвя дидактически издържана писмена информация в рамките на 1–2 страници. Текстовете се раздават на учениците или се четат направо в интернет. От тях учениците получават основополагащи знания, които им помагат да се ориентират бързо и сигурно в решаването на съответните задачи, откъдето и методът се нарича метод на водещия текст.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Упражнение 1. Упражнението е насочено към възприемане на обща (глобална) и на селективна информация от текст.
Задача 1. Прочетете внимателно текста и отбележете в тетрадките си основните аспекти от него, които сте запомнили.
[/su_note]
Методът дава възможност за индивидуална работа и активиране на умствената дейност в посока на работа с текст. Времетраенето на работата по задачата е 10 минути. Този интерактивен метод допада на учениците, защото се разтоварват от повтарящото се предаване на съдържание и така печелят време за участие в образователния процес по подпомагащ и модериращ начин.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Задача 2. Диференцирайте изведените от вас основни аспекти в три групи според темата им. Разделете текста на три смислови части.
[/su_note]
Времетраенето на работата по задачата е 8 минути. Мнозинството от учениците се справят успешно, единици са тези, които не успяват да маркират моменти от съдържанието на текста.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Задача 3. На интерактивната дъска са изписани въпроси с множество подвъпроси. Отговорите им трябва да се търсят в трите смислово свързани части на текста. Към всеки подвъпрос има по два верни отговора.
[/su_note]
Времетраенето на работата по задачата е 12 минути. Тук от съществена важност е да се усъвършенства умението да се търси не правилната според нас информация, а тази, която е посочена като факт в текста.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Упражнение 2. Насочено е към пречупването на информацията от текста през призмата на собственото светоусещане.
Задача 1. Седнете в кръг. След като на базата на текста се запознахме с идеи на ученици за творчество с компютър, нека сега да споделим нашите собствени такива. Редът на изказванията ще се определя произволно, като използваме малка топка. Ако някой не може да се сети и да отговори в момента, подава топката на друг с думата “weiter” (по-нататък).
[/su_note]
Използва се интерактивният метод „Светкавица“. Времетраенето на работата по задачата е 8 минути.
Формулираните от учениците отговори са много креативни и интересни. Учителят коментира изпълнението на задачата, дава препоръки.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Задача 2 (практическа задача за самостоятелна работа). Прочетете в интернет за други възможности за творчество с компютър. Направете интерактивна презентация на най-вълнуващия за вас аспект от този вид модерно творчество.
[/su_note]
Упражнението се прави до края на часа и продължава като домашна работа. Това е упражнението, което най-много вълнува учениците, защото е свързано с изготвянето на някакъв продукт от дейността им – презентация.