Дискусия „За или против виртуалните приятелства“ (Fur oder gegen virtuelle Freundschaften)
Организационна форма: класно-неурочна.
Времетраене: 1 учебен час.
Цели на урока: Да се стимулират комуникативноречевите умения чрез дискусия по актуална тема; да се наблюдават и анализират уменията за прилагане на лексико-граматическите познания в практическа ситуация. Чрез интерактивния метод на дискусията да се постигнат активност, динамичност, занимателност, обратна връзка. Да се осъществи активно учене чрез прилагане на езиковите норми на практика, да се изрази гражданска позиция.
Връзка с ДОИ: ядра 1 и 3 – социокултурна и езикова компетентност, устно общуване.
Педагогически принципи: общодидактически – достъпност, активност, съзнателност; частнометодически – комуникативноречев и системно-структурен.
Методи на обучение: интерактивен – дискусия.
Задачи за провеждане на урока: творческа задача – да се дискутира по актуална тема.
Дейности на учителя: предварителни – поставя задачата, разпределя социалните роли; дава насоки за подготовка.
Дейности на учениците: самостоятелно подготвят изказванията си.
Очаквани резултати: знания и умения, свързани със способността за убедително публично представяне на позиция на немски език.
Ход на урока
Учениците предварително се подготвят по темата „За или против виртуалните приятелства“. Всеки има своя социална роля – водещ, представител на компютърна компания, учител, родител, ученик, публика. Дискусията имитира предаване в ефир – няма монтаж, всичко се случва в реално време, без възможност за корекции. Публика са съучениците на участниците. Дискусията се заснема и обработва от ученик – оператор.
След заснемането на дискусията тя се гледа заедно с учениците, видимо развълнувани. Обсъждат се нейните силни и слаби страни. Силни страни на дискусията – умението да се води диалог, формулировката на тези, аргументирането. Слаби страни – непоследователното ползване на книжовен немски език, неточният, неправилният изказ, моментните отклонения от темата. Учениците споделят, че този метод на работа е най-интересен за тях и като метод на учене, и като стимулиращ ефект. Градусът на емоциите е висок през цялото време.
Несъмнено прилагането на интерактивни методи повишава активността на учениците по време на учебния процес и интереса им към изучавания материал, оказва положително влияние върху мотивацията им за работа в часовете, допринася за по-успешното усвояване на знанията и пренасянето им в практиката.
-
Златка Близнакова, НПГ „Димитър Талев“, Гоце Делчев
zlatka_bliznakova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Райна Захариева