Домашната работа като форма на взаимодействие не е планирана от учителя. В процеса на педагогическата ситуация въпрос, който е предизвикал най-голям интерес, спонтанно става обект за домашна работа (седмично два или три пъти).
Условно насочеността на домашните работи се свързва и с подготовката на децата за училище:
- познавателна – обогатяване на знанията, свързани с конкретна тема, проблемен въпрос: напр. „Най-малката птичка“, „Защитени животни“, „Кой е изобретил компютъра?“, „Кой е измислил цифрите?“ „Защо колелото не струва 1 лев, а шоколадът – 100 лева?“, „Какво обичат зъбките?“, „Странна случка“, „Объркана приказка“;
- социална – ориентиране в социалния свят: напр. „Нарисувайте пътя от дома до детската градина“, „Колко полегнали полицаи има от дома ви до детската градина?“, „Какво знаете за телефон 112?“;
- специална – напр. във вестник да се огради възприета буква, да се допишат елементи от букви, цифри и др.
Примери
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Образователно направление/ядро: Социален свят/Общуване с околните и самоутвърждаване
Тема: Моето семейство
Домашна работа: Почивните дни на нашето семейство
Моето семейство
Семейството ни се състои от мен, по-малкия ми брат, мама и татко. Аз нося името Елена, мама се казва Мария, а татко и братчето ми са големият и малкият Митко.
Обичам почивните дни, когато всички сме заедно. Често ходим на театър, караме велосипеди и ролери в някой парк.
Понеже много се обичаме, имаме нашите „четворна целувка“ и „четворна прегръдка“!
Образователно направление/ядро: Български език и литература/Подготовка за четене и писане
Тема: Звук и буква Щ
Домашна работа: Да се именуват героите от приказката „Бременските градски музиканти“ със звука Щ
Имената на бременските музиканти с буква Щ
Магарето – Щерьо (от гр. stereos – твърд, здрав)
Кучето – Щилиян (от гр. stelianos, stele – стълб, колона)
Котката – Щърбо (от щърб)
Петелът – Щерион (от гр. stereono – закрилям)
Образователно направление/ядро: Социален свят/Общуване с околните и самоутвърждаване
Тема: Мога да бъда учтив
Домашна работа: Какво добро направих днес?
Какво добро направих днес?
Днес сдобрих две мои приятелки и играхме трите заедно.
Цял ден се усмихвах!
Спах на обяд и бях послушна през целия ден!
Добрините продължават!
Добрините пораждат нови добрини!
Изплетох нови пръстени и гривнички за моите приятели. Въпреки че предпочитах друга игра, отстъпих и играх на тази, която приятелката ми избра. Бях изпълнителна на тренировката по художествена гимнастика. Цял ден се старах да съм мила с всички.
Утре продължавам!
(от домашните на Лени)
[/su_note]
Форма на съхраняване. Портфолиото е своеобразна колекция от материали, които дават най-добра представа за дейността на дадена личност. Като съвременен и актуален начин на съхранение създаването му само по себе си е достатъчно значимо, тъй като предоставя възможност да се проследи дейността във времето.
С родителите решихме да съхраняваме събраните домашни работи в папки, закупени с тяхна помощ. След прочитането на домашните всяко дете ги поставя в папката, своеобразно наречена „портфолио“. И въпреки че домашните не са задължителна дейност, децата се съревновават, като ги сравняват и броят. Папките на момичетата и момчетата са различни по цвят, но еднакви по вид. Разликата се очертава в съдържателната им част. Индивидуалният стил, различните степени на активност при „писане на домашни“, осмислеността на задачата и мотивираността при изпълнението диференцират папките. Малко е да се каже, че обликът на всяко листче изказва отношението на родителя към развитието на неговото дете. Всяко портфолио е критерий за оценка: на учителя – като творческа личност, на родителя – като комуникативна личност, на детето – като личност в развитие. Рефлексивният анализ спомага за осмисляне на формата за взаимодействие учител – дете – родител, доколко е удачна, регистрира ли напредък. Съдържателната страна на портфолиото разкрива богатия спектър от идеи на родители и деца. В комуникативния процес те взаимно си предават знания и умения, общуват, обучават се за живота.
Събирането на домашни работи е ценен архив за учителя. Те служат не само за оценка на резултатите от дадена дейност, но и емоционално свързват учителя с всяко дете във времето.
Според детските изказвания домашните работи сближават родителите и децата, защото родителите цял ден са на работа и вечер, когато се приберат, „писането“ на домашното от мама или татко, обсъждането и допълването на знанията свързват семейството. Други деца споделят, че чрез домашните работи в семейството общуват повече, ровят се в интернет, четат в телефона, намесват се баба и дядо, кака или батко. Използването на различни източници, търсенето на информация, разговорите доказват, че домашните работи могат да бъдат една ефективна форма на взаимодействие както за децата, така и за родители и педагози, в която всеки научава по нещо и се общува.