Рок концерт
Темата беше заменена – вместо „Забавни игри“ децата пожелаха да си направим рок концерт. Подобно на Мюзик Айдъл, Х Фактор, много искаха и ние да си организираме класация. Интересно, но децата познават рок музиката. Вероятно я слушат със своите родители, един от тях дори ни направи дискове с този жанр музика и много често децата танцуват на нея. А популярността на телевизионните шоу програми оказва влияние и на детската аудитория. Затова обсъдихме идеята да си направим рок концерт и организацията му.
Подходихме интерактивно (както много често правим при разрешаване на проблем – по групи). Построихме се в една редица, приложихме поредно броене от 1 до 4, след което всички единици сформираха първи отбор, двойките – втори, тройките – трети, четворките – четвърти. В рамките на една седмица четирите отбора трябваше да си измислят: име на групата, облекло, музикални инструменти, с които ще се представят, песен. Всеки отбор разискваше идеите по представянето на отделна маса, така че да не ги чуват другите. Децата имаха възможност вечер да обсъждат със своите родители – предлагаха се проекти за представянето, текстове на песни, обменяха се мнения. Родителите пък искаха „да ги запишем в детската градина“.
Най-накрая денят на рок концерта настъпи. Колко забавни бяха децата, когато дойдоха сутринта в детската градина! Изглеждаха фантастично – отново се чудех на родителите как изпълняват желанията им. Всяка група се беше договорила за облекло, донесоха си инструменти, предишните дни репетираха и танци. Голяма част от плановете им и аз не знаех. Този ден започна с рок концерта, ситуациите останаха за след това. Всяка група представяше своето изпълнение, а останалите три гласуваха с цифри от 1 до 3. Сборът от най-много точки определи победителя. Имената на групите, които децата си бяха измислили, звучаха по-скоро загадъчно: „Огнен рок“, „Железни чукове“, „Мумии“, „Черната звезда“. Всеки отбор беше облечен различно и с различни знаци, кърпи на главите. Момичетата с „балерински“ поли и изпълняваха ролята на балета. Спечели отбор „Железни чукове“ – стилът на групата се отличаваше от другите, а и събра най-много точки. Получи се истински рок концерт, който продължи с танци и весело настроение. Рок музиката завладя децата и след това развлечение цялата група заедно си измислихме текст и музика на песен.
Мастър шеф
Развлечение, свързано с трудова дейност. Заимствайки от популярното телевизионно предаване и изпълнявайки тема от образователното съдържание по направление „Конструктивно-технически и битови дейности“, съчетахме приятното с полезното. Гледали шоуто, децата обсъждаха участниците и различните видове ястия. Създадения интерес към кулинарния труд като изкуство претворихме в групата. Предварително се уговорихме какви продукти трябва да донесат, да се консултират с родителите си какви техники ще приложат при украсата на сандвичите. В следобедния режим в уречения ден конкурсът за най-естетично украсен сандвич започна. Децата бяха разделени на групи. Всяка маса трябваше да спази определени указания: работа в екип, изпълнение за дадено време, спазване на хигиенни изисквания, естетично изготвена украса. Гласуването ставаше с жетон – децата го поставяха до сандвича, който им беше направил най-силно впечатление. Екипът, събрал най-много жетони, стана победител. По същия начин отличихме и индивидуален победител – Мастър шеф. След това наградата за всички се състоеше в изяждане на сандвичите и „лудо парти“.
Клуб „Любознайко“
Развлечение, организирано пак на базата на телевизионно предаване. За предаването „Стани богат“ също сме разговаряли с децата, като сме акцентирали на това, че е по-добре човек да е богат със знания, защото парите може да се похарчат, а знанията остават завинаги и всеки може да ги използва в действие. Подготовката изискваше изготвяне на правила и критерии за оценяване. Този път родителите трябваше да се включат интерактивно в образователното развлечение. Критериите бяха детето да отговори на три въпроса без помощ, за определено време, да се ориентира във въпроса по компютъра. Ако се затрудни, има право на помощ от децата в групата, учителя или от родител. Въпросите се придържаха към възприети знания от образователното съдържание по всички направления. Един от родителите ги подготви на диск, за да можем да ползваме компютъра. На родителите беше съобщено за провеждането на развлечението, за да не се притеснят защо ги търсим по телефона. Децата казаха, че всички родители са приели с радост да помагат, така че бяхме спокойни. Участниците бяха избирани с теглене на билетчета, на които предварително бях написала имената на децата. Дневникът с телефонните номера на родителите също беше на разположение, както и телефон за осъществяване на връзка. Музиката като фон и надписите „Стани богат на знания, умения и забавления“, „Колкото повече, толкова повече“, „Любознателният успява много“ допълваха обстановката. Съчетаването на възприемане и изразяване на знания в проблемна игрова ситуация е най-вълнуващо преживяване за всяко дете. Децата се справяха успешно, а когато имаше колебание за отговора, се търсеше помощ. Повечето избираха родителите си – обажданията, въпросът и отговорът по телефона, пожеланията за успех предизвикваха радост и позитивност в общуването. Победители бяха всички. Същевременно правехме запис с камера и после се гледахме на видеото.
В зоопарка
Тази форма на взаимодействие се осъществи по предложение на родител. На таблото беше сложено съобщение за призив да посетят зоопарка с децата – кога, цени, организация. В почивния ден голяма част от децата отново бяха заедно. После те разказаха на всички, които не бяха успели да отидат, за разнообразието от животни и създаденото настроение в зоопарка.
В заключение, детската градина като институционално възпитателно-образователно пространство трансформира познавателната активност в изграждане на социални умения. В процеса на педагогическо взаимодействие със семейството родителите повишават своите педагогически компетентности, включват се активно в живота на детското заведение, а съвместната дейност на учители и родители осигурява оптимално благоприятни условия за пълноценно развитие и щастливо израстване на детето.
-
Янка Горетова, ОДЗ №77, София
рецензент: доц. д-р Катя Гетова