Съвременният технологичен свят задава нови предизвикателства към образованието, за да отговори то адекватно на изискванията, очакванията и актуалните потребности на обществото на информацията и знанието. Един от ефективните отговори е въвеждането в педагогическата практика на иновационни модели, методи, подходи. Драматичният контраст между поколението родили се в първите години на новия век, т.нар. поколение Z, и предходните засилва значимостта и необходимостта от прилагане в учебно-възпитателния процес на техники, комбинирани с най-новите технологии, с използването на интернет и мултимедия. В статията е описана разработена и реализирана от автора иновационна технология за развиване на изобразителни умения със средствата на графиката в 6. клас.
Ако днес преподаваме така, както сме преподавали вчера,
ние ограбваме нашите деца за утре
Джон Дюи
Очакваните резултати от обучението включват:
- Осмисляне и усвояване на важни понятия и закономерности за перспективните явления.
- Анализ на натурата, съобразно с графичното й пресъздаване.
- Пресъздаване на графичните техники – гравюра, линогравюра, сериграфия, рисунка с туш и перо и монотипия.
Смесените графични техники са още по-високо ниво на графичното мислене и изобразяване.
Предложената иновационна технология за развиване на изобразителни умения със средствата на графиката в 6. клас включва смесване на различни видове техники. Целта е да се развият и разширят уменията на учениците за визуално изразяване, за работа с различни изобразителни материали и техники.
Етапи на оформяне на иновационния модел:
- Осъществяване на междупредметни връзки с история и цивилизация и домашна техника и икономика.
- Разработване на иновационната програма.
- Изготвяне на учебна програма, обхващаща знанията и уменията на учениците, придобити до 6. клас.
- Стимулиране на интереса на учениците към експеримента с нови материали и техники.
- Определяне на критериите и показателите за оценка.
- Проверяване на иновационната технология чрез педагогическо изследване.
- Обработване и анализиране на получените резултати.
Педагогическото изследване е проведено с група от 13 ученици от 6А клас на Националния учебен комплекс по култура (НУКК) през учебната 2014/2015 година.
Иновационната програма включва теоретична и практическа част. Броят часове е съобразен с технологичния процес, а последователността на изпълнението на отделните етапи на работа е строго определена.
В началото на експерименталната работа с провеждане на входно ниво – теоретичен урок, тест и графична постановка, се установява изобразителната подготовка на учениците.