В началния етап на проведеното педагогическо изследване върху приложението на дидактичните игри в образователния процес по математика в условията на детската градина работата е насочена към формиране у децата на представи за геометричните фигури като еталони за опознаване на формата на предметите от околната среда. При обследването децата възприемат цялостно фигурата, като отделят най-съществените й особености. Вниманието им се насочва към анализ на геометричните фигури и обособяване на структурните им елементи (страни и върхове). Тези представи се формират чрез дедукция, т.е. от общото към частното – от опознаване на еталона за определена геометрична фигура към опознаване на формата на предметите от окръжаващата действителност. Преминаването към етапа на аналитико-синтетично възприемане изисква насочване на децата към диференциране и назоваване на структурните елементи на геометричните фигури. Намирането, показването и назоваването на елементите на различни геометрични фигури спомага за изграждане на обобщени представи.В статията са разгледани възможности за използване на дидактични игри в образователния процес по математика, съобразно с критериите за учебно съдържание на ядро „Геометрични фигури и форми“ за подготвителна група. Системата от дидактични игри е апробирана в обучаващия етап на проведения от автора педагогически експеримент. Те са класически или модифициран вариант на популярни за специалистите в предучилищното пространство игри. Приложението им съдейства за обобщаване на признака форма и развиване на геометрично и схематично мислене у детето чрез преобразуване, комбиниране, моделиране и класифициране на геометрични фигури.
Чрез дидактичните игри Магазин, Чудната торбичка, Всеки в своята къщичка, Топка в кръг децата се упражняват в обобщаване на предметите по форма и като ги съотнасят на практическа основа, а по-късно и в умствен план към геометричния еталон.
В играта Да натоварим влакчето на децата се дава оперативен материал – дребни предмети с различна геометрична форма, различни по цвят и по големина. От тях се изисква да натоварят влакчето така, че в първия вагон, на който има залепен кръг, да поставят само кръглите предмети; във втория вагон, на който има залепен квадрат, да поставят само квадратните предмети; в третия вагон – само триъгълни форми (фиг. 1).
Поставени в игрово-проблемна ситуация, децата успешно се справят със задачата. Те обследват предметите и ги съотнасят по форма към геометричния еталон. Първоначалният вариант на играта е само с две фигури – кръг и квадрат в два цвята и с един размер. Постепенно играта се усложнява, като се включват триъгълник и правоъгълник. Фигурите са различни по отношение на признаците – в три цвята и в два размера. Така децата стигат до заключението, че формата не зависи от другите признаци.
В по-усложнен вариант е играта Всяка фигура – на своето място. Различните по форма, големина и цвят фигури децата трябва да поставят така, че в единия кош да са само квадратите, във втория кош – само червените фигури, в третия кош – само големите кръгове (фиг. 2).
При изпълнението на тази игра децата преминават от действено разпознаване на геометричната фигура към умение за правилно назоваване и осмисленост на характерните й белези.
1 2