Играта Направи фигура дава възможност детето да структурира образи на познати предмети и обекти от действителността с различни по големина, цвят и форма геометрични фигури (фиг. 3). Играта се провежда на два етапа: изпълнение от детето по зададен образец и самостоятелно изпълнение без нагледна опора.

Фигура 3
Формирането на умения за подреждане на фигури, съобразно с техните измерения (дължина, ширина, височина), започва с подреждането на две-три геометрични фигури, като постепенно техният брой се увеличава. Практическото построяване на ритмичен ред (серия) е свързано с осмислянето на нарастването или намаляването на дадено измерение в обектите. Всяко сериационно подреждане трябва да е съчетано със словесно обяснение. Например за затвърдяването на признака ширина на децата се предлага следното дидактично упражнение: децата трябва да свържат със стрелка геометричните фигури (правоъгълници), така че стрелката да „говори“ „ти си по-широк от мен“ (фиг. 4).

Фигура 4
Разпознаването на фигури по признака височина не затруднява децата. На практическа основа децата построяват сериационен ред (фиг. 5), като паралелно с това се изисква вербализиране на действията им, т.е. словесно обозначаване на всеки елемент от серията (най-нисък, по-висок, още по-висок, най-висок).

Фигура 5
Играта Подреди фигурите спомага затвърдяването на уменията на децата за подреждане по признака големина (фиг. 6).

Фигура 6
В заключение, може да се обобщи, че приложението на дидактични игри в ситуациите по математика дава възможност да се развива, усъвършенства и затвърдява наблюдателността, както и умението на децата за работа в група. Те спомагат за по-задълбочено осмисляне и систематизиране на знанията на децата и за адекватното им ориентиране в математическата страна на заобикалящата ги действителност.
-
- Игнатова, Т. (1986). Дидактически игри, задачи и упражнения с геометричен материал за децата от предучилищна възраст. Бургас.
- Игнатова, Т., Ванева, В. & Божидарова, М. (1991). Математически занимания в детската градина. София.
- Радев, Р. (1981). Начални геометрични знания. София.
- Рауцова, И. (1996). Запознаване с геометрични фигури при 6–7-годишните. Предучилищно възпитание, 2.
- Узунова, З. (1996). Развитие на мисловните операции в математическото обучение. Предучилищно възпитание, 3.
-
Десислава Иванова, ЧДГ „Палави крачета“, София
desiivanov@yahoo.com
рецензент: доц. д-р Катя Гетова
1 2