Проведеното педагогическо изследване има за цел създаване и апробиране на иновационен технологичен модел за развиване на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез пресъздаване на четирите сезона в интериора на детската градина.В статията е описано проведено от автора педагогическо изследване на изобразителната дейност и изобразителните способности на 5–6-годишните деца. Целта на изследването е създаване и въвеждане в практиката на иновационен технологичен модел за развиване на изобразителните способности на децата чрез пресъздаване на четирите сезона в интериора на детската градина. Подробно представени и анализирани са резултатите от апробирането на модела, които установяват неговата надеждност и ефективност.
Иновационната програма е реализирана в серия от ситуации. Те са съобразени и описани в съответствие със структурата на проблемната ситуация с педагогически функции, която е основна форма на педагогическо взаимодействие в детската градина.
Основни изследователски задачи са:
- Да се моделира обучителният процес.
- Да се приложи теоретичен и практически опит.
- Да се осъществи емпирично изследване.
- Да се направят необходимите анализи и изводи.
- Да се удостовери създаденият модел като иновационен чрез обработка, анализ и интерпретация на установените емпирични данни.
Работната хипотеза е изградена на предположението, че творческите занимания по изобразително изкуство, свързани с пресъздаване на четирите сезона в интериорни решения в детската градина, ще доведат до развитие на изобразителните способности на 5–6-годишните деца.
Обхват на изследването: 20 деца на 5–6-годишна възраст.
Обект на изследването е изобразителната дейност на децата по пресъздаване на четирите сезона.
Предмет на изследването е нивото на изобразителните способности на 5–6-годишните деца.
Изследователски методи и инструментариум:
- Диагностични задачи;
- Математико-статистически методи;
- Метод на графично изображение на резултатите.