ВХОДНО НИВО
Тема: „Зимни игри“ – фигурална композиция
Цел: Да се установи входното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на фигурална композиция.
Задачи:
- Да се нарисува фигурална композиция с най-малко 3 човешки фигури, както и допълнителни елементи – куче, снежен човек, ски, шейна, кънки, къща. Пейзажът е бял, а дрехите на героите са цветни. Фигурите да бъдат в движение – изразено чрез ръце, крака, цялото тяло. Да се потърси оригинално, нестандартно хрумване относно играта в снега. Да се подчертае композиционният център.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники:
- Картон, цветни моливи, флумастери;
- Смесена техника.
Ключови понятия: тема, сюжет, поза, движение, игра, герои, основни и допълнителни фигури, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Детските рисунки на тема фигурална композиция се оценяват по критерий изобразителна грамотност с показатели: композиционно решение, начин на цветово изграждане и начин на изграждане на формата, както и по критерий художествена изразителност с показатели: съдържание, усет за равновесие и устойчивост и предаване на поза и движение, които се дефинират и резултатите се систематизират в таблица.
Изобразителните умения на децата може да се измерят по формулата на поляритетния метод от проективната методика (Занков, 2005):
К = [a.(+1) + b.(+0,5) + c.(-0,5) + d.(-1)] / N
в която N е броят на показателите, използвани при оценяването на изобразителния резултат на едно дете. Полученият коефициент К може да се трансформира във вербална оценка по интервалната скала на Ю. Венделер (Занков, 2005).
Тема: „Пролетен пейзаж“
Цел: Да се установи входното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на пейзаж през даден сезон и използване на цветовете като изразно средство за предаване на определено настроение.
Задачи:
- Да се нарисува композиция – пейзаж през пролетта. Да се проверят образните представи на децата за природата през пролетта. Поставя се задача за разпръснато разполагане на изображенията и предаване на обстановката с характерни за пролетта цветове. Стимулира се емоционално отношение към природната среда. Развива се репродуктивното въображение.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники:
- Картон, цветни моливи, флумастери, пастели;
- Смесена техника.
Ключови понятия: тема, пейзаж, природа, дървета, храсти, цветя, небе, слънце, облаци, животни, деца, къщи, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Детските рисунки на тема пейзаж се оценяват по критерий изобразителна грамотност с показатели: композиция, начин на цветово изграждане и на изграждане на формата и техника на работа, както и по критерий художествена изразителност с показатели: съдържание, усет за равновесие в композицията, цветовете като изразно средство и включване на допълнителни образи, които се дефинират и резултатите се систематизират в таблица.