ИЗХОДНО НИВО
Тема: „Спортен празник“ – фигурална композиция
Цел: Да се установи изходното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на фигурална композиция.
Задачи:
- Да се нарисува фигурална композиция с най-малко 5 човешки фигури, както и допълнителни елементи – публика, родители, топка, велосипеди, сгради. Пейзажът е в цвят, дрехите на героите – също. Фигурите да бъдат в движение – изразено чрез ръце, крака, цялото тяло. Да се потърси оригинално, нестандартно хрумване относно спортните игри. Да се подчертае композиционният център.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники:
- Картон, моливи, флумастери;
- Смесена техника.
Ключови понятия: тема, сюжет, поза, движение, игра, състезание, герои, състезатели, основни и допълнителни фигури, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Детските рисунки се оценяват по критериите и показателите на изобразителна грамотност и художествена изразителност, посочени при оценяване на задачата за фигурална композиция на входно ниво.
Вербалните оценки на входно и изходно ниво за изпълнение на фигурална композиция са онагледени във фигура 1.
Цел: Да се установи изходното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на пейзаж през даден сезон и използване на цветовете като изразно средство за предаване на определено настроение.
Задачи:
- Да се нарисува композиция – пейзаж през есента. Да се проверят образните представи на децата за природата през есента. Поставя са задача за разпръснато разполагане на изображенията и предаване на обстановката с характерни за есента цветове. Стимулира се емоционално отношение към природната среда. Развива се репродуктивното въображение.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники:
- Картон, цветни моливи, флумастери, пастели;
- Смесена техника.
Ключови понятия: тема, пейзаж, природа, дървета, плодове, гъби, храсти, цветя, небе, слънце, облаци, животни, деца, къщи, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Детските рисунки се оценяват по критериите и показателите на изобразителна грамотност и художествена изразителност, посочени при оценяване на задачата за пейзаж на входно ниво.
Вербалните оценки на входно и изходно ниво за изпълнение на пейзаж са онагледени във фигура 2.