Оценяването в училище през последните години е разширило своя обхват и оценъчен инструментариум. Не всичко се свежда само до знанията и уменията на учениците, а и до оценяване на учебното съдържание, дейността на учителите, процеса на обучението като цяло (Андреев, 1996).В статията е представен модел за тестови контрол по темата „Тригонометрични функции на остър ъгъл“ чрез използване на критерийно оценяване. Разработеният модел е приложен в образователния процес по математика в 10. клас. Този модел позволява учениците да покажат усвоените знания, а учителят да добие представа за нивото на придобитите знания по темата и какви затруднения срещат при прилагането на тези знания в практически задачи. Направен е педагогически анализ и е разгледана степента на трудност на задачите от теста.
Ролята на контрола, изпитването и оценяването е нараснала неимоверно много. Оформила се е нова научна област, наречена „доцимология“ – наука, която изяснява формите на изпитването и проявите на субективизма при оценяването, а също и възможностите за осигуряване на по-голяма обективност на оценката. Контролът има важна диагностична стойност, защото чрез него се проверява способността на учещия се да усвоява учебното съдържание.
Контролът и оценката изпълняват разнообразни функции в процеса на обучението и имат голямо значение както за учителите, така и за родителите, независимо че ги обслужват по различен начин.
При изпитването прекият обект на оценяването са усвоените знания и умения от учениците. Всяка оценка трябва да отговаря на характера на знанието. Различното равнище на знания трябва внимателно да се диференцира и адекватно да се оценява. Много важно е да се избере подходяща стратегия за оценяване. Текущото оценяване има съществено значение, защото подпомага регулирането на процеса на обучението, идентифицира затрудненията и съдейства за тяхното своевременно преодоляване. Чрез изпитването се установява постигнатият резултат (продукт).
Практически решения
През учебната 2014/2015 година част от учителите в СОУ „Христо Смирненски“ – Койнаре, използвахме в образователния процес електронната платформа Moodle. Среда за електронно обучение с отворен код, тя предоставя нова, съвременна форма за активна и качествена самостоятелна работа на учениците у дома.
След преговор с допълнение в един учебен час по темата „Тригонометрични функции на остър ъгъл“ от раздел „Триъгълник“ на учебника по математика в 10. клас учениците имаха възможност да работят самостоятелно вкъщи с електронната платформа Moodle. В нея им беше предоставена компютърна презентация, съдържаща съответната тема и решени примерни задачи. В двудневен срок учениците трябваше да предадат решени задачите за домашна работа. След това в един учебен час проведохме писмено изпитване – тестова проверка на усвоените знания.
Дидактическите тестове се използват широко в образователната ни система за контрол и оценяване на знанията и уменията на учениците в учебния процес. Всеки дидактически тест се състои от серия въпроси и задачи, чрез които се проверява равнището и степента на изпълнение на изискванията на учебната програма по отношение на знанията и уменията на учениците в определена област.