Методика на провеждане на теста
Тестът е структуриран така, че максималният брой точки е 20. Той се провежда, след като учениците са приключили работата с урока от електронната платформа.
Първичните данни са събрани в регистрационна таблица. От тях се извежда първична таблица (вж. Приложение), в която данните от теста (тестов бал за всеки ученик, брой вярно посочени отговори по задачи, индивидуален коефициент и оценка) са подредени в низходящ ред. Така получаваме рингова (ординална) скала.
Индивидуалните коефициенти за всички ученици са изчислени по формулата:
Kинд = N1 / N,
където:
N1 – брой точки, получени от всеки ученик;
N – максимален брой точки от теста.
Трансформирането на точките в оценки е в съответствие с възприетата схема:
К = а / n,
където:
а – брой точки;
n – общ брой точки.
Ако след проверката на дадена работа се установи, че:
- К < 0,25 – оценката е слаб 2;
- К – от 0,25 до 0,44 – оценката е среден 3;
- К – от 0,45 до 0,59 – оценката е добър 4;
- К – от 0,60 до 0,79 – оценката е много добър 5;
- К – от 0,80 до 1,00 – оценката е отличен 6.
Таблица 1. Трансформиране на точките в оценка
Оценка | Точки |
Слаб 2 | 0–4 |
Среден 3 | 5–8 |
Добър 4 | 9–11 |
Много добър 5 | 12–15 |
Отличен 6 | 16–20 |
Средният коефициент за изследваната група (клас) се изчислява по формулата:
Кср = ∑ Kинд / N,
където:
Кинд – индивидуален коефициент на всеки ученик;
N – брой на учениците в изследваната група.
Честотата (f) служи за определяне на повторяемостта на еднаквите величини. Ако изследваните лица са голям брой, честотите се групират в интервали.
(f) е абсолютната честота (брой ученици с еднакъв индивидуален коефициент).
(F) е относителната честота (отношението на дадена честота към общия брой на измерванията), която се определя по формулата:
F = f / N
F% = (f / N) * 100
Таблица 2. Съответствие между показателя за усвоени знания и умения и получената оценка на теста
Показател | Оценка |
Високо | 6 или 5 |
Ниско | 4 |
Ниско | 2 или 3 |
Степента на усвоеност на знания и умения след използването на учебния материал в Moodle се характеризира и чрез описаните показатели – високо, средно, ниско, като показателят се определя въз основа на получената оценка след решаването на теста.
Тестът, който предлагам на вниманието ви, е с критерийно оценяване за усвоени знания по дадена тема. Първите седем задачи са с множествен избор и са предназначени за определяне на усвоените знания върху основните понятия в урока. В осма и девета задача се използват знания, свързани с пресмятане на тригонометрични изрази, съдържащи стойности на специални ъгли. В десета и единайсета задача се увеличава степента на трудност. В последните задачи се използват стари знания и е необходимо логическо мислене.