Методика на провеждане на теста
Тестът е структуриран така, че максималният брой точки е 20. Той се провежда, след като учениците са приключили работата с урока от електронната платформа.
Първичните данни са събрани в регистрационна таблица. От тях се извежда първична таблица (вж. Приложение), в която данните от теста (тестов бал за всеки ученик, брой вярно посочени отговори по задачи, индивидуален коефициент и оценка) са подредени в низходящ ред. Така получаваме рингова (ординална) скала.
Индивидуалните коефициенти за всички ученици са изчислени по формулата:
Kинд = N1 / N,
където:
N1 – брой точки, получени от всеки ученик;
N – максимален брой точки от теста.
Трансформирането на точките в оценки е в съответствие с възприетата схема:
К = а / n,
където:
а – брой точки;
n – общ брой точки.
Ако след проверката на дадена работа се установи, че:
- К < 0,25 – оценката е слаб 2;
- К – от 0,25 до 0,44 – оценката е среден 3;
- К – от 0,45 до 0,59 – оценката е добър 4;
- К – от 0,60 до 0,79 – оценката е много добър 5;
- К – от 0,80 до 1,00 – оценката е отличен 6.
Таблица 1. Трансформиране на точките в оценка
Оценка | Точки |
Слаб 2 | 0–4 |
Среден 3 | 5–8 |
Добър 4 | 9–11 |
Много добър 5 | 12–15 |
Отличен 6 | 16–20 |
От общия брой верни отговори за всяка задача може да се направи качествен анализ на резултатите по отделни задачи или типове задачи общо за изследваната група. Така систематизирани, събраните данни позволяват да се изведат някои статистически величини (среден бал, среден коефициент, среден успех), да се откроят определени зависимости, както и да се изготви таблица на честотата.
Средният коефициент за изследваната група (клас) се изчислява по формулата:
Кср = ∑ Kинд / N,
където:
Кинд – индивидуален коефициент на всеки ученик;
N – брой на учениците в изследваната група.
Честотата (f) служи за определяне на повторяемостта на еднаквите величини. Ако изследваните лица са голям брой, честотите се групират в интервали.
(f) е абсолютната честота (брой ученици с еднакъв индивидуален коефициент).
(F) е относителната честота (отношението на дадена честота към общия брой на измерванията), която се определя по формулата:
F = f / N
F% = (f / N) * 100
Таблица 2. Съответствие между показателя за усвоени знания и умения и получената оценка на теста
Показател | Оценка |
Високо | 6 или 5 |
Ниско | 4 |
Ниско | 2 или 3 |
Степента на усвоеност на знания и умения след използването на учебния материал в Moodle се характеризира и чрез описаните показатели – високо, средно, ниско, като показателят се определя въз основа на получената оценка след решаването на теста.
Тестът, който предлагам на вниманието ви, е с критерийно оценяване за усвоени знания по дадена тема. Първите седем задачи са с множествен избор и са предназначени за определяне на усвоените знания върху основните понятия в урока. В осма и девета задача се използват знания, свързани с пресмятане на тригонометрични изрази, съдържащи стойности на специални ъгли. В десета и единайсета задача се увеличава степента на трудност. В последните задачи се използват стари знания и е необходимо логическо мислене.