Педагогически анализ на резултатите
Анализ на трудността. Трудността на тестовата задача се определя чрез индекс на трудността (Р) – процент на решилите правилно задачата спрямо общия брой тестирани лица:
Р = 100 . (NR / N),
където:
NR – брой на тестираните лица, решили вярно задачата;
N – общ брой на всички тестирани, решавали задачата.
Обобщената информация от анализа на трудността на задачите от теста е представена в таблица 5.
Таблица 5. Трудност на задачите (Р%) от теста „Тригонометрични функции на остър ъгъл“
Задача | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
10. клас | 100 | 100 | 100 | 100 | 94,4 | 100 | 94,4 | 77,7 | 77,7 | 56,9 | 37,8 |
Най-ниски резултати учениците показват на задачи 10 и 11. Те проверяват знанията им за основните тригонометрични тъждества. Това е материал, който затруднява учениците. Той е свързан с много знания от минали години, а освен това за решаване на задачите трябва да се прояви и логическо мислене.
Направеният педагогически анализ (количествен и качествен) на теста „Тригонометрични функции на остър ъгъл“ констатира, че 61% от учениците постигат висока степен на усвояване на знанията и уменията (отлични и много добри оценки). Средна степен на усвояване на учебния материал (добри оценки) постигат 28%, а ниска степен (средни и слаби оценки) – 11%.
За учителите получаването на обратна връзка за усвоения материал от ученика е изключително важно. Тази оценка е нужна, за да вземат решения в сферата на диференцирането на обучението във всекидневната учебна дейност (Андреев, 1996). При критерийното оценяване изпитните въпроси са строго определени. Те проверяват еднозначно знания и умения и липсва разнокачественост. Тестовете не могат да заменят изцяло системата на изпитване, но дават представа за придобитите знания в конкретен урок. Могат да ни дадат също информация за личностното отношение към фактите, явленията, учебното съдържание, но не дават обяснение за мотивите на това отношение. Това е дело на самия учител. Духът на ученика се формира само с помощта на духа на учителя.
-
Резултати от теста „Тригонометрични функции на остър ъгъл“ на 10. клас
№ Група Тестов бал Брой вярно посочени отговори по задачи Индивидуален коефициент
Кind = N1/NОценка
К = а/n1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 ЕГ 20 1 1 1 1 1 1 1 2 2 4 5 1,000 6,00 2 ЕГ 20 1 1 1 1 1 1 1 2 2 4 5 1,000 6,00 3 ЕГ 19 1 1 1 1 1 1 1 2 2 4 4 0,950 6,00 4 ЕГ 19 1 1 1 1 1 1 1 2 2 4 4 0,950 6,00 5 ЕГ 18 1 1 1 1 1 1 1 2 2 4 3 0,900 6,00 6 ЕГ 18 1 1 1 1 1 1 1 2 2 3 4 0,900 6,00 7 ЕГ 18 1 1 1 1 1 1 1 2 2 3 4 0,900 6,00 8 ЕГ 17 1 1 1 1 1 1 1 2 2 3 3 0,850 6,00 9 ЕГ 14 1 1 1 1 1 1 1 2 1 3 1 0,700 5,00 10 ЕГ 13 1 1 1 1 1 1 1 2 1 3 0 0,650 5,00 11 ЕГ 12 1 1 1 1 1 1 1 0 2 3 0 0,600 5,00 12 ЕГ 11 1 1 1 1 1 1 1 2 0 2 0 0,550 4,00 13 ЕГ 11 1 1 1 1 1 1 1 1 2 0 1 0,550 4,00 14 ЕГ 10 1 1 1 1 0 1 1 2 1 1 0 0,500 4,00 15 ЕГ 10 1 1 1 1 1 1 1 2 2 0 0 0,500 4,00 16 ЕГ 9 1 1 1 1 1 1 1 0 2 0 0 0,450 4,00 17 ЕГ 8 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0,400 3,00 18 ЕГ 7 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0 0,350 3,00 -
Даниела Цоньовска, СОУ „Христо Смирненски“, Койнаре
daniela_tsoniovska@abv.bg
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова