Въпросът, който много често се задава сред педагогическата колегия, е как (по какъв начин и с какви средства) се измерват/оценяват ефективно ученическите постижения?
Смятаме, че възможен алгоритъм на оценяването може да бъде:
- Задава се рамката на измерването/оценяването.
- Определя се какви точно компетентности ще се измерват/оценяват.
- Преценява се тяхната съотносимост с Държавните образователни изисквания.
- Обосновано се избира с какви учебно-познавателни задачи ще се осъществи измерването/оценяването.
- Създават се показателите и критериите за оценка на учебно-познавателните резултати.
- Изготвят се скалите за измерване и тяхната трансформация в оценка.
Представеният алгоритъм успешно се прилага при оценяването на постиженията на учениците по учебна практика „Счетоводство на предприятието“. Учебният предмет е един от основните, чрез който се формират и развиват професионални знания, умения и компетентности, свързани с бъдещата им реализация като специалисти по счетоводство.
Още в началото на учебната година се задава рамката на измерването/оценяването и се позиционира в годишното и текущото планиране на педагогическата дейност. Определят се специфичните компетентности по професията и се преценява тяхната съотносимост с ДОИ и националните изпитни програми. В текущото педагогическо планиране се представят съставените съвместно от учителя и учениците учебно-познавателни задачи и се определят показателите и критериите за оценка. По този начин се елиминира рискът от формално оценяване на учебните постижения. Съставените учебно-познавателни задачи по замисъл осигуряват връзката между знанието и неговото приложение. Ако например педагогическата цел е да се оценят уменията на учениците при решаване на счетоводни задачи и тестове, необходимо е за всяка задача да се определят показателите и критериите, по които се преценява степента на формираните умения. Обучаваните се мотивират и стимулират към активно участие в образователния процес. Смятаме, че сътрудничеството учител – ученик при изготвянето на модела на оценяване и неговото съвместно реализиране повишават ефективността на педагогическата и учебно-познавателната дейност. Учебно-познавателните резултати също се интерпретират съвместно от учителя и ученика с помощта на определена скала.
В педагогическата ми практика е важно участието на групата ученици при оценяването на всеки неин член. Създаването на обобщаващи практически задачи – тестове, при които един ученик ги представя пред останалите, разяснява ги, решава и бива контролиран от съучениците си, спомага за неговото безпристрастно оценяване. Както се подчерта, минимизира се субективното отношение на учителя и се стимулира самооценяването на ученика. Системата от вътрешно оценяване включва комплекс от казуси, задачи и тестове. Учениците съвместно с учителя ги съставят, самостоятелно ги решават, защитават решенията си пред класа/групата и накрая поставят своята оценка за работата си под контрола на учителя. Така те активно участват не само в процеса на формиране, развиване и усъвършенстване на знанията, но и при тяхното оценяване, като по този начин осъзнават допуснатите грешки, вслушват се в коментарите на своите съученици и на учителя, осмислят пропуските и ги избягват при решаване на подобни или по-сложни задачи.
Интензифицирането на процеса на обучението, респективно на оценяването, може да се осъществи и чрез прилагане на способа обучение без учебници, при което учениците с различни възможности текущо решават поставени от учителя задачи с различна степен на сложност. За достигане до верните отговори към тях се отправят и допълнителни изисквания. Необходимо е предварително да се запознаят със счетоводните стандарти, законите, нормативните документи и техните последни изменения, така че резултатът от решената задача да е максимално достоверен. В този смисъл наложително е задълбоченото познаване на постоянно променящата се данъчна и счетоводна нормативна уредба. (За съжаление на практика се формират счетоводни знания, умения и компетентности върху неактуално към момента счетоводно, данъчно и осигурително законодателство, което е сериозен недостатък в съвременното обучение по счетоводство.) След предварителното запознаване с актуалната нормативна уредба се създават групи (отбори), които работят, поставени в конкурентна среда помежду си, по време на блока часове по учебна практика „Счетоводство на предприятието“. В условията на такава среда всеки отбор се стреми да се докаже пред останалите, а учениците в отбора от своя страна се стремят към себедоказване и утвърждаване пред останалите чрез своите знания, умения и компетентности. Така в групата не се допускат бездействие и формално присъствие, учениците се контролират един другиго, подтикват се взаимно към работа и субективизмът на учителя се свежда до минимум. Оценките се формират чрез точковата система, съобразно с Държавните образователни изисквания, и се трансформират по известната на всички формула в цифрови – Среден, Добър, Много добър. Учениците сами знаят вече критериите на оценяване и за постигане на по-високи резултати влагат повече усилия и труд.
Особено важен момент в обучението на учениците по счетоводство е обвързаността между предметите „Учебна практика „Счетоводство“ и „Производствена практика“. Приети да стажуват в конкретно реално действащо търговско дружество за определен период от време (две седмици), те осъзнават важността да защитят наученото в часовете по учебна практика „Счетоводство на предприятието“. Там се доказват пред специалисти от бизнеса, демонстрират своите знания, умения, компетентности, морални и чисто човешки качества. Нуждата на бизнеса от добре обучени, компетентни средни специалисти е изключително голяма. В много случаи той припознава своите бъдещи кадри сред учениците, провеждащи производствените си практики в конкретното предприятие. Впоследствие се следи тяхното развитие, стимулират се избраните младежи и девойки финансово (отпускат им се стипендии), подпомага се бъдещото им израстване, предлага им се сключване на договори след завършване на образованието. Това несъмнено е и пътят, който трябва да се следва за задържане на младите амбициозни хора в страната.
От своя страна като педагог смятам, че съм намерил пътя, който да извървя заедно с моите ученици до реализирането на идеите на европейските и националните стратегически документи. В този смисъл подготовката на учениците от специалност „Оперативно счетоводство“ е обвързана с динамиката на новото време, с необходимостта от непрекъснато актуализиране и усъвършенстване на професионалните компетентности и с формирането на нагласа за учене през целия живот.