Битова ваза (стомна)
Цели:
- Събуждане на интерес у децата към битовите предмети от стари времена.
- Възпитаване на естетически усет, уважение и любов към народните занаяти.
Задача:
- Оцветяване на битова ваза (стомна).
Интеграция с ОН „Български език и литература“ – шарките на вазата (стомната) са направени с пунктирна линия, което е упражнение за фината моторика.
Необходими материали и пособия: цветен картон, на който са дадени само контурите на ваза (стомна) и нейните мотиви, цветни моливи, пастели и флумастери.
Методи: беседа, разказ, наблюдение, демонстрация, упражнение, практическа ситуация.
След посещение в битовата стая „Одаята“ децата от група „Калинки“ са насядали около масите. По време на посещението в „Одаята“ те разглеждат отново битовите предмети – вази, менчета, стомни, и коментират тяхната форма, цветовете и предназначението им. Донасят ги в занималнята, където ги подреждат върху маса, застлана с битова покривка. Отново ги разглеждат и коментират. Звучи народна музика. Обръща се внимание върху богатата палитра от цветове върху вазите и стомните. Акцентира се върху трудолюбието на българите от едно време, които са изработили тези красиви предмети за тогавашния бит. Прави се паралел между съвременни такива (също подредени на друга маса). След това децата започват работа. С готовите вази (стомни) се организира изложба на родителското табло.
Разглеждане на автентични народни носии в битовата стая „Одаята“
Цели:
- Събуждане на интерес у децата към народните носии (мъжки и женски) като вид облекло.
- Възпитаване на естетически усет, уважение и любов към народното творчество и традиции.
Задача:
- Формиране на представа за вид облекло, различно от съвременното.
Интеграция с ОН „Изобразително изкуство“.
Необходими материали и пособия: цветен картон, на който са дадени само контурите на различни народни носии, цветни моливи, пастели и флумастери.
Методи: беседа, разказ, наблюдение, демонстрация, упражнение.
Децата от групата са насядали около масите. Звучи народна музика. Пред тях са поставени картини и фотоси на различни видове народни носии от различните части на страната: родопска народна носия, обредна моминска носия – лазарка, ергенска народна носия, северняшка празнична носия, тракийска женска носия, санданска обредна моминска носия, моминска носия на годеница, носии от Шопската и Пиринската област, както и налични носии от битовата стая „Одаята“. С децата се провежда беседа за облеклото на хората от стари времена. Разглеждат се илюстрациите в детски книжки с фолклорна насоченост („Косе Босе“, „Дядо вади ряпа“, „Болен здрав носи“). Провежда се демонстрация на различните налични носии (ревю), което повишава интереса на децата и ги мотивира да започнат работа. Обръща се внимание върху богатата палитра от цветове в народните носии и красивите български шевици, избродирани върху тях. Акцентира се върху трудолюбието на българката от едно време, която е изработвала тези пъстри и уникални носии. С оцветените модели на народни носии се организира изложба.
Пъстри престилки
Цели:
- Възпитаване на естетически усет, усет за ритъм, уважение и любов към народното творчество и традиции.
- Формиране на умения за подреждане и залепване по права линия върху предварително изрязана престилка от картон.
Задача:
- Създаване на ивична декоративна композиция чрез апликиране на цветни ленти от вълнена прежда.
Необходими материали и пособия: цветен картон, ножица, лепило, цветна вълнена прежда.
Методи: беседа, разказ, наблюдение, демонстрация, практическа ситуация.
Децата от групата са насядали около масите. Звучи народната песен „Прела баба“. Пред тях са поставени картини и фотоси на битови престилки, както и истински престилки от битовата стая „Одаята“. С децата се провежда беседа за облеклото на хората от стари времена и задължителния атрибут към женската народна носия – престилката. Разглеждат се илюстрациите в детски книжки с фолклорна насоченост. Дават се насоки за повишено внимание при работата с ножицата. Мотивирани за дейност и емоционално заредени, децата се захващат да създадат свой модел на престилка. Цветовата композиция е по техен избор. С направените модели на пъстри престилки се организира изложба.
-
Емилия Бонева, ЦДГ № 85 „Родина“, София
boneva2710@abv.bg
рецензент: доц. д-р Катя Гетова