Адаптирането на европейските, респ. и на националните, системи за образование и обучение към потребностите на икономиката и на съвременното общество е в центъра на дебата за образователните политики на национално и на европейско равнище. Преодоляването на негативните ефекти от икономическата и финансовата криза засилва значението на уменията за постигане на растеж и просперитет. В този контекст са и европейските и националните образователни политики, свързани с приоритетната роля на инвестициите в образованието и обучението за повишаване на качеството им. Това се определя от социалната адекватност на образователните институции – от способността им да удовлетворят обществените и личните потребности.В статията акцентът се поставя върху педагогическия алгоритъм на подготовката на ученици за национално състезание по икономика, свързан с изготвянето на инвестиционен проект, което е новост в професионалната практика на автора. По този начин чрез реализиране на сътрудничество между училището и общината в процесите на обучение се проследява практическата приложимост на учебното знание по публични финанси. В подготовката за националното състезание обучаваните, подпомагани от учителя и специалисти от общината, развиват и усъвършенстват формираните в традиционния учебен час теоретични и практически знания и умения. На самото състезание се реализира екипността сред обучаваните (ученици и студенти) на различните нива в Националната квалификационна рамка. Целта е не само да се приложат знанията и уменията, формирани в училище, но и да се демонстрират творческото мислене на обучаваните (учениците), уменията за работа в екип, както и проявата на коректност, търпеливост, прецизност при изготвяне на проекта.
Качественото професионално образование и обучение се обуславя от възможностите, които предоставя на ученика да се развива, съобразно със собствените си нагласи и потребности, да формира компетентности, които да подпомогнат професионалната и социалната му реализация, да изгражда съвременни социални умения и не на последно място – от насърчаването на творческото и рационализаторското начало и способността за възприемане, разбиране и интерпретиране на различното.
Опитът на развитите в икономическо отношение страни показва, че силно пазарно стопанство се прави от отлично подготвени специалисти, способни да издържат на конкуренцията.
Високото качество на професионалното образование и обучение е условие за усъвършенстването на формираните професионални компетентности паралелно с придобиването на нови знания и умения. Чрез тях се отговаря на изискванията на пазара на труда, подобрява се заетостта и се увеличава икономическият растеж (ЦКОКУО, 2011).
Приоритетите на Стратегията за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж „Европа 2020“ (ЕК, 2010) са в основата на перспективите за развитие на българското образование.
В Концепцията за развитие на средното образование в Република България (1997) акцентът се поставя върху развитието на потенциалните възможности на младите хора.
Качеството на професионалната подготовка характеризира съвкупността и степента на формираност на необходимите професионални компетентности, готовността и дееспособността на средния специалист за изпълнение на трудовата дейност с висока степен на самостоятелност, творчество и организираност. Професионалните компетентности включват професионални знания, професионални умения и професионално-личностни качества на ученика.
Съгласно указанията на Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕО, 2009):
- Знанията са резултат от усвояване на информация в процеса на учене. Те са съвкупност от факти, принципи, теории и практики, които са свързани с определена сфера на работа или обучение. Знанията биват технологични и фактологични.
- Уменията са способност за прилагане на знанията и използване на ноу-хау при изпълнение на задачи и решаване на проблеми. Уменията биват познавателни (включват прилагане на логическо, интуитивно и творческо мислене) и практически (включват сръчност и употреба на методи, материали, уреди и инструменти).
- Компетентността е доказана способност за използване на знания, умения и личностни, социални или методологични дадености в работни или учебни ситуации в професионално и личностно развитие. Компетентностите включват не само знания и умения в дадена област, но и умения за комуникация, за формиране на собствена гледна точка, за адаптиране към нови ситуации, умения да се дават идеи, да се рекламират собствени качества и способности, да се приемат решения и отговорности.