В анализа на изследване на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование към МОН за установяване на степента на формираност на ключови компетентности се посочва, че една от причините за неудовлетворителните резултати са недостатъчните инициативи на професионалните училища в национални състезания (ЦКОКУО, 2006). Ето защо като учител подкрепям участието на ученици в организираните национални състезания. Подготовката за тях в училище и представянето на учениците развиват и усъвършенстват техните професионални компетентности. Националните състезания поставят обучаваните в непозната за тях конкурентна икономическа среда, в която демонстрират своите теоретични и практически знания и умения по определеното задание. По регламента на състезанието по икономика учениците работят в екип, като съвместно решават конкретни проблеми и ситуации, прилагайки своите знания по учебни предмети от тясно профилираната задължителна професионална подготовка – „Финанси“, „Банково дело“, „Счетоводство“. Търсят алтернативи и генерират ефективни решения, както и начини успешно да презентират и аргументират своите идеи. Смятам, че ученическите национални състезания развиват и усъвършенстват ключовите компетентности не само по професията, но и уменията за адаптивност и мобилност в конкретната социално-икономическа среда, изключително необходими в съвременното общество. Организирането и провеждането на състезания по професионални направления е един от начините за популяризиране на възможностите на системата за професионално образование и обучение, за избор на професии според желанията и интересите на младите хора и според тяхната привлекателност и значимост (Национална програма „Училището – територия на учениците“).
Ежегодно Стопанската академия „Димитър А. Ценов“ – Свищов, организира издания на национални ученически състезания по икономика в направление „Финанси“ с поднаправления „Публични финанси“, „Корпоративни финанси“ и „Банково дело“. Те предизвикват голям интерес сред обучаваните поради факта, че на тях се представят ученици от всички икономически гимназии в страната.
В настоящата статия акцентирам върху подготовката за Националното състезание по икономика, поднаправление „Публични финанси“.
В поднаправление „Публични финанси“ се сформират ученически отбори, обособени в две групи – министерства и общини. В помощ на средношколците за всеки екип се определя ментор – изявени студенти от Академията. По този начин се осъществява не само познавателна, но и социална приемственост и връзка между субектите в гимназиалното и университетското обучение.
Учениците от ПГЛПИ „Атанас Буров“ – Горна Оряховица, са в ролята на експерти в дирекция „Инвестиционна политика“ към община Горна Оряховица. Тяхната задача е да изготвят и представят проект с обществена значимост. За целта е необходимо да анализират потребностите на гражданите и да предложат на общинското ръководство инвестиционен проект за публични услуги в приоритетна област – образование, здравеопазване, регионално развитие, благоустройство, социални дейности, култура, инфраструктура, спорт, околна среда, трудова заетост, туризъм, младежки дейности и др. Идеите, проектите и презентаторските умения се оценяват от жури – академични преподаватели и представители на публичния сектор.
Предметът „Публични финанси“ по учебен план се изучава в 11. клас. Целта на обучението е да се усвоят теоретични знания и умения, свързани със същността на държавния бюджет и формирането на приходната и разходната му част, същността на данъците и спецификата на различните видове. В учебния план на специалност „Банково дело“, професия „Финансист“, в 11. клас не се изучава предмет, в който учениците да придобият необходимите знания и да формират и развият умения за съставяне на инвестиционен проект. Единайсетокласниците, които се подготвят за участие в националното състезание, са поставени пред предизвикателството да изработят продукт, за който нямат необходимите теоретични познания.