Желанието за успех и високата мотивация на учениците са фактори, които влияят върху тяхната подготовка. Целта е да спечелят призови места в националното състезание. Моята задача като учител е да ги запозная със структурата на инвестиционния проект, както и да им окажа съдействие при неговото разработване и представяне. Тъй като учениците ще бъдат в ролята на експерти от дирекция „Инвестиционна политика“ към община Горна Оряховица, те ще получат съдействие от неин представител. Участниците ще представят идея за проект, а общинският консултант ще прецени значимостта на публичната услуга. С негова помощ ще бъдат обсъдени основните параметри и финансовата част в проекта. Благодарение на успешното съдействие между институциите община и училище учениците ще формират професионални компетентности по изучаваната професия и ще спечелят призови места на националното състезание.
В подготвителния етап за състезанието учениците и общинският консултант провеждат срещи, на които се обсъжда актуалното развитие на общината. Информация за разговорите се черпи от уеб сайта и плана за развитие на община Горна Оряховица за периода 2014–2020 година. Участниците представят своето виждане по отношение на избора на публична услуга с обществена значимост за общината.
Успоредно с провежданите консултации с общинския представител учителят запознава учениците със структурата и съдържанието на инвестиционен проект.
Обучаваните пристъпват към изработване на всяка отделна част от проекта. Структурите на отделните части се обсъждат и коригират с консултанта и учителя. Учениците получават съдействие от тях в хода на изготвянето на проекта и им представят окончателния инвестиционен проект.
Критериите и показателите, съставени от Стопанската академия, са конкретизирани от консултанта и от учителя. Авторите на проектите, получили най-високи оценки по съставените конкретни критерии и показатели, формират екип, който ще вземе участие в поднаправление „Публични финанси“ на Националното ученическо състезание по икономика.
На този форум обучаваните прилагат своите теоретични знания и умения на практика чрез разработване на конкретен проект, обявен на самото състезание от организатора. Така чрез участието си в национални състезания учениците удостоверяват своите професионални компетентности.
За да се постигне оптимално адаптиране на младите хора към бързо променящата се среда и да се формират и развият способности да се справят с предизвикателствата й, е необходимо придобиваните знания и умения да отговарят на реалните изисквания на пазара не само днес, а и след няколко години. В този смисъл е важно акцентът в обучението да се поставя не толкова върху конкретното учебно знание, колкото върху развитието на творческото мислене на учениците, което се удостоверява не само в училище, но и на национални и международни състезания. Ето защо за ефективността на професионалното образование се съди не по оценките в дипломите, не по броя на приетите в университетите, а преди всичко по подготвеността, по степента на формираност и развитие на онези качества у младия човек, които гарантират неговия интелектуален, професионален и културен просперитет в бъдещата социално-икономическа среда.
-
- Европейска комисия (2010). Стратегия за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж „Европа 2020“ <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:BG:PDF>
- Европейски общности (2009). Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот <https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/broch_bg.pdf>
- Концепция за развитие на средното образование в Република България (1997). София: МОНТ.
- Национална програма „Училището – територия на учениците“ <mon.bg/?h=downloadFile&fileId=4104>
- ЦКОКУО (2011). Изследване на оценката и отношението на учениците от 12. клас на професионалните училища и усвоени ключови компетентности в процеса на обучението по професии/специалности с икономическа насоченост <http://www.ckoko.bg/upload/docs/2013-01/analiz_ikonomika_po_profesii.pdf>
- ЦКОКУО (2006). Мнения и оценки относно качеството на професионалното образование и обучение в България <http://www.ckoko.bg/upload/docs/2013-01/ANALIZ_1POO.pdf>
-
Галя Стефанова, ПГЛПИ „Атанас Буров“, Горна Оряховица
g_s_73@abv.bg
рецензент: доц. д-р Славка Ненова