Заниманията с физически упражнения и спорт през свободното време са важен фактор за повишаване на двигателната активност на учениците. Те са въпрос на личен интерес и избор, вътрешно убеждение и потребност от спортна дейност. Подобна потребност може да се прояви и по внушение или подтик отвън – от учителя, съучениците, родителите, примера на известни спортисти и т.н.В статията са представени и анализирани резултатите от експериментално прилагане на модифицирана методика за развиване на взривната сила на долните крайници при 15–16-годишни активно спортуващи ученички и при неспортуващи. Използвана е кръгова тренировка за развиване на взривната сила на долните крайници, установена с два теста – вертикален отскок от място и вертикален отскок след засилване.
Волейболът е игра с традиции в Спортно училище „Васил Левски“ в Пловдив, а и в града. За установяване на неговото влияние върху двигателните възможности на учениците и физическото развитие като цяло на девойките през учебната 2015/2016 година проведохме експериментално изследване с две групи 15–16-годишни ученички. Първата група – експериментална (А), бе съставена от ученички, в по-голямата си част от СУ „Васил Левски“, занимаващи се активно с волейбол в СК „Марица“. Втората група – контролна (Б), бе сформирана от ученички от друга гимназия, които не се занимават активно със спорт. В статията са представени и анализирани резултатите от проведеното изследване на динамиката в развитието на двигателното качество „взривна сила на долните крайници“ при ученичките от двете групи.
За реализиране на изследването бяха изпълнени следните задачи:
- Анализ на достъпните литературни източници и обобщаване на спортно-педагогическия опит по проблема.
- Проучване на физическото развитие и двигателните възможности на млади волейболистки и ученички.
- Установяване на физическото развитие и двигателните възможности на ученички, занимаващи се активно с волейбол, и на ученички, практикуващи го само в уроците по ФВС.
- Сравнителен анализ на получените данни.
- Изготвяне на модифицирана методика за обучение по основно ядро „Волейбол“ от учебното съдържание за 9. и 10. клас.
За да установим развитието на физическото качество „взривна сила на долните крайници“, проведохме два теста – вертикален отскок от място и вертикален отскок след засилване, през периода октомври 2015 – януари 2016 г.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″] Вертикален отскок (от място и след засилване):
На волейболна мрежа се разполага дървена плоскост с размери 260х1,5 см, на която има дървени трупчета с цел при поставяне на мрежата да я отдалечат с 5 см. Дъската е боядисана в черно и се разграфява, както следва: от едната страна се начертават бели и жълти хоризонтални линии през 1 см и се обозначават с числа от 1 до 185. От другата страна на дъската също се начертават бели и жълти хоризонтални линии през 1 см и се обозначават от 1 до 180. Изпълняващият застава пред дъската, разчертана от 1 до 180 см, с максимално обтегната ръка и се отчита достигнатата височина. След това изследваният ученик преминава от другата страна на мрежата и заема изходно положение полуклек с лице към нея, след предварителен мах на ръцете и пружиниране без отделяне на краката от пода извършва максимален отскок. В максимума на вертикалния полет допира разграфената плоскост, върху която поставя белег с тебешир за отчитане на постижението. Точността е до 1 см. Разрешават се три последователни опита, като се отчита най-високият резултат. Вертикалният отскок след засилване се извършва със засилване от 2–3 крачки.
[/su_note] Тестът вертикален отскок от място носи информация за физическите възможности на девойките при естествено приложното действие скачане и характеризира взривната сила на долните крайници. Неговата достъпност и простота в структурата на движенията го правят удобен за използване. Върху крайните постижения при този тест влияние оказват ръстът и телесната маса. Момичетата с по-висок ръст имат по-дълги крайници и отскокът при тях е по-голям. По-ниският ръст и по-голямата маса се отразяват по-неблагоприятно върху постиженията и техниката на изпълнение.
1 2