Смята се, че оценяването по принцип е процес на регистрация, събиране, анализ и обобщаване на информацията за резултатите от учебно-познавателната дейност. В процеса на обучението оценяването е система от взаимодействия между учениците и учителя за определяне на стойността, значението или степента на присъствие и представяне на знания, умения и компетентности на учениците (Радев, 2001).В статията е представен примерен вариант за оценяване на учениците – сътрудници в Учебната компания, който е нов в педагогическата практика на автора. Интегративен по същността си, той служи за проверка на учебното знание по различни предмети и предоставя възможност на учителя да установи степента на практическото приложение на формираните теоретични знания и умения в обучението по икономика. Акцентира се върху съставянето от учителя на индивидуални практически задания за ученика сътрудник, като се представят към тях и конкретни показатели и критерии за оценка на учебно-познавателната дейност. Смятаме, че оценяването е база за непрестанна рефлексия на преподаването и изучаването на учебното съдържание.
Оценяването е процес, който закономерно завършва с оценка.
Оценката е инструмент в процеса на оценяването. Тя е средство за систематично определяне на обема, качеството, значението и стойността на знанията, уменията, компетентностите на учениците, съобразно с определени норми, стандарти и критерии.
Оценяването в Учебната компания е процес, който се извършва текущо през цялата учебна година. Целта е да се установи степента на практическото приложение на формираните теоретични знания и умения в обучението по икономика.
Предметът „Работа в учебно предприятие – Учебна компания“ се изучава в 11. клас два часа седмично. Учениците учредяват фирма „Учебна компания“ (Джуниър Ачийвмънт, 1996), която регистрират в офиса на Джуниър Ачийвмънт България, и работят, съобразно с изискванията на устава на организацията в рамките на една учебна година. Определят свой мениджърски екип, набират начален капитал чрез продажба на акции, избират, разработват и организират производство на продукт или услуга, които рекламират и продават. В края на учебната година извършват ликвидация на фирмата, като разпределят печалбата под формата на дивиденти.
В процеса на училищното обучение в Учебната компания се осъществява вътрешно оценяване чрез устно и писмено изпитване. Устното изпитване се извършва чрез изложение от ученика по темата или чрез провеждане на дискусии. Писмените изпитвания на учениците сътрудници се извършват под формата на индивидуални задания по темата.
Въз основа на установените резултати от текущите изпитвания се поставят срочна и годишна оценка, изразени количествено и качествено.
Същинското оценяване на учебно-познавателната дейност в Учебната компания се осъществява чрез индивидуално практическо задание, съставено от учителя.