В настоящата статия се предлага следният примерен вариант на индивидуално практическо задание за работа в Учебна компания. Конкретната задача, която се поставя на обучаемите, е да се изготви SWOT анализ на Учебната компания. Смятаме, че представената задача е с изследователски характер и концентрира в себе си учебно съдържание по различни учебни предмети. Такава комплексна задача развива творческото мислене на обучаваните, предоставя възможности за проява на техните потенциални когнитивни ресурси.
В този смисъл съставените от учителя показатели и критерии за оценка разкриват по нов, интегративен начин степента на постижение от ученика на различните познавателни равнища по таксономията на Блум – знание, разбиране, приложение, анализ, синтез, оценка.
Чрез поставената задача и чрез адекватно съставените към нея показатели и критерии за оценка се разкрива възможността за комплексно оценяване на теоретичните и практическите знания и умения на обучаваните. При изпълнението на задачата учениците – сътрудници в Учебната компания, демонстрират какво са научили, работейки по отдели, а учителят определя стратегия, за да разгърне до максимална степен техния потенциал. Чрез оценяването на индивидуалното практическо задание ученикът осмисля ролята и значението на икономическото знание и неговото приложение в икономическата практика.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Индивидуално практическо задание № …
(учебен предмет „Работа в учебно предприятие – Учебна компания“)
на ученика …………………………………………………………………………………… от ……. клас,
дата: ………………………………………. начален час: ………………… краен час: …………………
- Условие на задачата
Да се изготви SWOT анализ на Учебна компания „Фиеста“ АД – Плевен. Да се направи матрица на SWOT анализа и да се анализира всеки елемент от нея.
- Насоки за работа
- Определете силните страни на компанията – изяснете в какво вашият продукт е по-добър от продукта на конкурентите (още четири учебни компании, които развиват дейност и предлагат продукти на територията на гимназията). Къде вашият продукт има конкурентно предимство и защо клиентите – ученици и учители в гимназията, го предпочитат?
- Определете слабите страни на компанията. Можете ли да ги разпознаете? Те може да бъдат: оборудване, персонал, партньори, неизчистени управленски и производствени проблеми, лоши продажби и реклама, недостатъци на самия продукт. Дефинирайте ги и набележете как да ги изчистите и подобрите.
- Характеризирайте заплахите за компанията – например заплахи от преимущество на конкурентните учебни компании, цени на предлаганите продукти и качеството им.
- Анализирайте възможностите на Учебната компания – определете как може да се доразвие продуктът, предложете нова технология и нов начин на работа. Определете възможностите, с които можете да бъдете по-добри от конкурентите си.
- Указания (инструкции) за изпълнение на практическото задание
Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на околната среда:
- Организиране и поддържане на работното място в пълна изправност.
- Спазване на правилата за работа с електрически уреди в Учебната компания.
Спазване на хигиенните изисквания за работа в Учебната компания.
[/su_note]
Таблица 1. Критерии за оценка на задачата
№ | Критерии/Показатели | Максимален брой точки | Брой точки |
1. | Направена е матрица на SWOT анализа | 10 | |
2. | Определени са силните страни | 10 | |
3. | Определени са слабите страни | 10 | |
4. | Определени са външните заплахи | 10 | |
5. | Определени са благоприятните възможности | 10 | |
6. | Анализирани са отделните елементи | 10 | |
7. | Спазени са правилата за безопасна работа по време на изпълнение на практическото задание | да/не | |
Общ брой точки | 60 |
Полученият от ученика общ брой точки по всички критерии се трансформира в оценка въз основа на следната скала (табл. 2).
Таблица 2. Скала за формиране на оценка на задачата
Брой точки | Оценка |
до 20 | Слаб (2) |
от 21 до 30 | Среден (3) |
от 31 до 40 | Добър (4) |
от 41 до 50 | Много добър (5) |
от 51 до 60 | Отличен (6) |