В педагогическата ми практика в Учебна компания съставям и анкетна карта за самооценка на обучавания сътрудник (табл. 3).
Таблица 3. Анкетна карта за самооценка на трудовото представяне на ученика сътрудник
№ | Типова оценка за трудовото представяне на служителя | Характерно | Не е характерно | Не мога да преценя |
1. | Точно изпълнявам трудовите си задачи | |||
2. | Нуждая се от контрол | |||
3. | Справям се с работата, която ми е възложена | |||
4. | Допускам известни грешки | |||
5. | Понякога се колебая при вземането на решения | |||
6. | Невинаги проявявам инициатива | |||
7. | Давам нови идеи | |||
8. | Проявявам засилен интерес към работата | |||
9. | Не проявявам особено внимание към качеството на работата | |||
10. | С удоволствие споделям своя опит с останалите сътрудници | |||
11. | Внимателен съм в отношенията си с другите | |||
12. | Нехая за състоянието на оборудването |
- за индивидуализиране на обучението;
- за актуализиране на по-рано усвоени знания и умения; всеки участник в учебния процес да изпълнява работата със собствен ритъм;
- за прилагане на учебните знания в симулативна и реална стопанска практика;
- за планиране на учебно-познавателната дейност, като обучаваните се съобразяват с времето, ресурсите и собствените си възможности;
- за наблюдаване и анализиране на началните, междинните и крайните резултати от съвместната дейност в групи (отдели на компанията);
- за внасяне на корекции в отделните етапи, за да се постигне поставената в учебния проект цел;
- за повишаване на мотивацията за изучаване на съответния учебен предмет;
- за интензифициране на активността и самостоятелността на учениците в планирането на дейността им;
- за осигуряване на трайност на знанията, уменията и компетентностите на основата на съзнателността и творчеството на учениците.
Срочната оценка по предмета „Работа в учебно предприятие – Учебна компания“ се оформя, като се отчитат знанията и практическите умения на ученика въз основа на текущите оценки. Годишната оценка се оформя, като се отчитат знанията и уменията на ученика върху учебното съдържание, при вземане предвид на срочните оценки.
В заключение може да се обобщи, че оценяването по предмета „Работа в учебно предприятие – Учебна компания“ разкрива степента на приложимост на теоретичните знания и умения по различни икономически дисциплини. В този смисъл от важно значение е умението на учителя да съставя практико-приложни задачи с интегративен характер, т.е. да притежава синтезно мислене, което да въплъти в конкретната практическа ситуация. По този начин смятаме, че съставените и зададени от учителя учебно-познавателни задачи най-точно ще очертаят диапазона между действителния учебен опит и планираните желани педагогически резултати.