Интензификацията на музикалновъзпитателния процес се състои в следното:
- Възраждане на певческата дейност като основна изпълнителска дейност в детската градина.
- Винаги, когато децата пеят или свирят, изисквам изпълнението да бъде по-точно, по-прецизно, по-музикално, по-изразително, по-художествено. Винаги включвам музикален съпровод на акордеон с цел: настройване на децата в определена тоналност, даване на тон, спазване на метроритъма; прилагам визуализация за активиране на въображението им (напр. казвам на децата, че песничката е едно хубаво момиченце, което иска да отиде на празник и трябва да облече най-красивата си рокличка, да сложи най-хубавата си диадема или панделка, а рокличката и диадемата за песничката са нашите красиви гласчета, нашето добро настроение и усмивките, с които я изпълняваме).
- Използвам съвременни събития в областта на детското пеене, напр. Детската Евровизия. С голямо желание и удоволствие слушаме изпълненията на участниците, децата ги разпознават, вживяват се в песните им. С удоволствие и интерес следят „Х Фактор“ и „Гласът на България“, впечатляват се от сценичното поведение на децата изпълнители на голямата сцена. Вълнуват се, пеят части от песните им, подражават им, споделят вълненията си. Тук ще отбележа, че поп-фолкът отдавна не интригува децата.
- Национално-патриотичните песни се оказват огромен стимул за музикалното и певческото развитие на децата. Изпълнението на тези песни ги организира и мобилизира. С обяснението на текстовете децата си представят събитията, местоположението. Използвам снимков материал и картини за визуализация на събитията. У децата се провокират национална гордост и родолюбие, възпитава се патриотичност. Едно от тях сподели, че е научило всички у дома да пеят песента „Четници се пишат“, а друго дете, което е с установено забавяне в експресивната реч, пеейки тези песни, разви сравнително добре и речта си. В групата ми има и деца от ромски произход. Едно от тях ми каза следното: „Госпожо, аз също се гордея, че съм българин, и ми става хубаво, когато пея тези песни, нищо, че съм циганче“. Друго дете, също от ромски произход, виждайки портрет на Апостола, се възхити и каза, че това е Свети Левски. Обяснявам на децата какво означават думите: опълченци, войвода, четници, топче, донски казаци, револвер, панагюрци, московци и др.
- Имам пълна свобода при избора на репертоар за пеене, като се съобразявам преди всичко с интересите на децата и с личностното им развитие. Съобразявам се и с принципите за избора на репертоара в детската градина.
- Съчиняваме мелодия по заучен текст на стихотворение. Например стихотворението „Хвалил ми се Данчо“, възприето от децата и заучено наизуст с голямо желание, превърнахме в песничка, която изпълняват с видимо удоволствие. Нагаждаме мелодията на позната песен върху друг текст. Тези песнички стават любими на децата, наричат ги „нашите песни“ и ги пеят с охота във всички режимни моменти.
- Свирене с детски музикални инструменти като съпровод на песните. В градината ни няма достатъчно музикални инструменти, за да се сформира детски оркестър, и поради този факт децата съпровождат заучените песни и музикални пиеси с инструменти като барабанчета, клавеси, хлопатари, дървени кончета, маракаси, кастанети и др.
- Колективно, „хорово“ пеене, пеене по групи, в малки групи от 3–4 деца, солисти, солисти и хор, диригент и хор.
- Активиране на речника чрез пеене. При съставяне на повествователен текст, например при разглеждане на пролетна картина, върху която децата трябва да съставят текст и да разкажат за поточето, припомням или насочвам мисленето им към песнички за поточето в гората и те много бързо и лесно започват да съчиняват, позовавайки се на текстовете от песничките.
- Рисуване на песничка. Визуалната представа от текста много помага на децата при изграждането на сюжетна рисунка. Почти всяка песен може да бъде нарисувана, а това улеснява и обогатява изобразителната дейност на децата.
- Усвояване на музикални понятия: песен, композитор, поет, мелодия, ритъм, тембър, темпо, динамика; разпознаване визуално и по тембър на пиано, акордеон, цигулка, тъпан, гайда, мъжки, женски, детски глас.