Възможностите за музикална дейност в условията на детската градина са изключително богати, разнообразни и приложими във всички режимни моменти.
Организираме концерти с импровизирана сцена, микрофон и публика в самата занималня. Подкрепям децата в избора им на песни, включвам съпровод с детски музикални инструменти, което активира участието им в певческата дейност. Често изнасяме концерти пред децата от останалите групи в градината – тези изяви стимулират малките изпълнители и ги мотивират за още по-голяма активност. Концертите, които представят пред родители и гости, са истинско предизвикателство за тях и изключително повдигат настроението им. Огромното желание да изразят себе си и да се почувстват като истински артисти, изпълнители и творци прави децата повече от щастливи. Търсенето на по-богат откъм художествено съдържание репертоар допринася за развиване и усъвършенстване на певческите им умения.
Разходката сред природата провокира децата и те спонтанно запяват учени песни за поточето, за листенцата, за цветята, за слънцето, за небето, за гората… Песните за родния край, град, за любими хора са постоянен спътник в живота на децата, в техните игри. Песните за буквите им помагат да затвърдят знанията си по български език и в същото време развиват и обогатяват речта на децата с нови думи, които умело използват при съчиняване на повествователен текст. При съставяне на диалог по картина децата съзнателно се опират на текстове от подходящи за случая песни. Изпълняваните песни за цифрите и числата затвърдяват знанията им по математика. С помощта на песните за правилата на движение на пътя, пътни знаци, светофар, пешеходна пътека, тротоар усвояването на знания и умения за безопасно придвижване и поведение на пътя става по-лесно и по-достъпно за децата. Празнуването на рождени и именни дни в групата е прекрасен повод за активна певческа дейност на децата.
Немалък дял в репертоара на децата заемат и песните за хигиенните норми и чистотата. С удоволствие се пеят такива за „четката и пастата“, за „водичка-чистничка“, за „чистите ръчички“ и др. По стихотворението за немарливия Данчо „Хвалил ми се Данчо, Данчо мързеланчо“, което децата научиха с голямо желание, съчинихме заедно мелодия и те се почувстваха истински композитори. Песента им стана любима, изпълняват я с огромно желание и наричат „нашата песен“.
Предвид липсата на песни с патриотична тематика в одобрените от МОН учебни програми и установените в практическата ми работа емоции, интерес и желание, с които децата откликват на национално-патриотичните песни – включени като нов елемент на обучаващата методика – направих проучване на отношението на децата и родителите им към педагогическия ми модел за приобщаване към патриотичните песни.
В качеството на основен метод се приложи изследователската рефлексия (чрез моделиране) върху моята педагогическа практика за ефективността на модела.
Допълнителни изследователски методи: педагогическо наблюдение, анкета – интервю с родители, анкета – интервю с децата, DVD запис, изследване на певческия диапазон на децата.
От проведената анкета с родителите мога да обобщя, че голяма част от тях приемат, че научаването на патриотични песни в детската градина е от значение за патриотичното възпитание на децата им и за изграждане на техния морал и самочувствие.
По-малък е процентът на родителите, които одобряват отчасти ученето на песни с патриотична тематика в детската градина, тъй като за тях този репертоар е по-труден за пеене и за разбиране. Част от тези родители не отдават достатъчно внимание на патриотичното възпитание още от ранно детство, защото смятат, че историческите събития, свързани с борбата на българския народ за освобождение, са трудно обяснима тема за техните деца.
Отговорите на родителите показват също, че всички намират като най-приемлив начин за продължаване на линията на патриотично възпитание в семейството посещенията на исторически паметници на културата и исторически местности, изучаването на стихотворения и текстове с патриотична тематика.
Темата за научаването на патриотични песни в детската градина за родителите е от изключителна важност за формиране на личността на детето чрез получаване на знания за историята и корените му.
Макар изпълнението на национално-патриотичните песни да изисква много повече усилия и време както от страна на учителя, така и от страна на децата, тяхното усвояване повишава нивото на знанията на децата, развива музикалните им способности, активизира потребностите им от високохудожествена музика с конкретно патриотично съдържание. Приобщаването на подрастващите към национално-патриотичните песни ги поощрява да откриват повече себе си, да се чувстват горди и значими в своята родина, да се учат на уважение към достойните дела на достойните ни сънародници.
-
Лилия Аспарухова, ОДЗ № 9, Дупница
рецензент: проф. дпн Галина Стоянова