Моделът на електронно обучение за изследването е с три компонента – урок за нови знания, урок за усъвършенстване на знания, умения и навици и контролни уроци.
В таблица 2 са показани различните видове уроци, използвани в дейностите по провеждането на експеримента, методите на обучение, залегнали в уроците, както и средствата, използвани в електронното обучение.
Таблица 2
Вид урок | Електронно обучение | |
Методи | Средства от системата Moodle | |
За нови знания | Метод за работа с книга, демонстрация, обяснение, наблюдение | Модул Урок Модул Страница Модул Файл (видеоурок) |
За усъвършенстване на знания, умения и навици | Методи за практическа дейност, упражнение, инструктаж, подражателни методи | Модул Файл (видеоурок) Модул Задание (качване на файл) Модул Тест |
За контрол | Практическа работа, наблюдение, дидактически тест | Модул Задание (качване на файл) Модул Тест |
Процесуална част на модела
- Използваните методи в уроците за нови знания са адаптирани за нуждите на електронното обучение в смисъла на постигане на целта на модела.
„Съвременните тенденции за усъвършенстване на обучението отреждат значително място на самостоятелно-познавателната дейност на ученика.
В обучението по ИТ методът за работа с книга е от особено значение. Една от основните дидактически задачи в обучението по ИТ е ученикът да се научи да работи самостоятелно с документация на различни софтуерни продукти. Да може впоследствие, независимо че не е изучавал в училище даден софтуер, да се справи и самостоятелно да усвои неговите възможности…
…целенасочено и широко трябва да се използва методът за работа с книга (в случая със софтуерна документация).“4
В уроците за нови знания учебното съдържание по темата е предоставено на учениците под формата на HTML страница. Модулът Страница от системата Moodle позволява на преподавателя да създаде интернет страница с помощта на текстовия
редактор. Страницата може да показва текст, изображения, аудио и видео, хипервръзки или вмъкнат програмен код, като например Google карти.
Приложението на метода демонстрация се изразява в „демонстриране на действия, които трябва да усвоят учениците. Показът на действията се придружава с обяснения, за да разберат учениците как да действат и в каква последователност са действията. Необходимо е да се привлече вниманието към възможни грешки“5. Демонстрацията в хода на обучението се извърша посредством предварително подготвени видеоуроци. Системата Moodle дава възможност за вградено показване на файловете. Така се избягва възможността за системни несъответствия при преглеждането на видеофайлове. Клиповете може да бъдат преглеждани многократно. Тяхното съдържание може да се превърта напред и назад със средствата на вградения в системата плеър. При необходимост видеоматериалът може да бъде поставен на стоп-кадър с цел по-детайлно разглеждане.
Всички теми от разглежданото учебно съдържание изискват обяснение. Методът обяснение е приложен с цел да подпомогне учениците да разберат същността и да открият опорните пунктове в материала.
Методът наблюдение върви „ръка за ръка“ с метода демонстрация. Това е „активна форма на сетивно познание, с широко приложение. Провежда се под ръководството на учителя“6. Така учениците виждат на практика последователността от стъпки за изпълнението на задачите.
- В уроците за усъвършенстване на знания, умения и навици са включени следните методи: методи за практическа дейност, упражнение, инструктаж, подражателни методи.
Всички ние, преди да станем преподаватели, сме били и ученици и студенти и много добре знаем, че немалка част от учебния материал се усвоява в часовете за упражнение. Всеки преподавател изпитва известен комфорт, когато разполага с достатъчен брой часове за усъвършенстване на знания, умения и навици. В действащите към момента Методически насоки за провеждане на обучението по информационни технологии, задължителна подготовка, 9. клас по мое мнение (и не само по мое, а и на мои колеги) не са предвидени достатъчно часове за упражнение.
В уроците за усъвършенстване на знания, умения и навици чрез методите за практическа дейност и упражнение учениците учат, като действат. Знанията винаги трябва да са съпроводени с практически умения и навици. Това е особено характерно за обучението по информационни технологии. Упражненията се заключават в съзнателно повтаряне на определени действия. Така се постига затвърдяване на знанията и усвояване на ключови умения и навици.
Немаловажна е ролята и на подражателните методи в този тип часове. В интернет вече не е трудно да се намерят т.нар. Tutorial-и за демонстрация на различни дейности. Мрежите за видеосподеляне преливат от подобни ресурси. Недостатък понякога е фактът, че повечето от тях не са на български език.
В системата Moodle за целите на изследването съм поместил предварително изготвени от мен видеоуроци. Така учениците по метода на подражанието и аналогията ще могат в бъдеще да изпълняват задачи, подобни на тези, които са включени в клипа.
- В уроците за контрол са намерили място методите практическа работа, наблюдение, дидактически тест.
Методът практическа работа в тези часове вече е в ролята на метод за оценка. Практическата работа на учениците се състои в изпълнението на Задания. Заданията са от тип Качване на файл. От учениците се изисква да свалят файл от системата, да прочетат указанията в него, да изпълнят условието и да върнат обратно своя файл в системата.
Някои от темите не дават възможност за оценка на учениците по този начин. За целта се прилага друг метод за оценка – дидактически тест. Тестовете са разработени със средствата на системата Moodle. Тя позволява с промяна на определени настройки да се изготвят тестове, които да отговарят на дефинициите и за формиращи, и за критериални тестове. Никак не трудно да се изготвят и тестове за самопроверка. Така ученикът ще има възможност още в момента на решаването да види верния отговор на конкретния въпрос. Да се върне и да отговори правилно, ако е сгрешил. Един безспорно добър начин ученикът да затвърди своите знания.
За целите на проведеното педагогическо изследване, тъй като електронното обучение е в ролята на допълващо традиционното обучение, тези тестове по-скоро играят ролята на формиращи. Както вече бе споменато, не пречи да се реализират и като обобщаващи тестове със средствата на системата Moodle.
Оценъчна част на модела
Крайните резултати от прилагането на модела е предвидено да се установят чрез обобщаващ дидактически тест, който учениците решават на хартиен носител.
Тестът е разработен на базата на действащите към момента Методически насоки за провеждане на обучението по информационни технологии, задължителна подготовка, 9. клас. Съдържа 20 въпроса и е от тип затворен, със структурирани отговори, от които само един е верен. Предвиденото време за решаване на теста от учениците е един учебен час (за нашата гимназия това са 40 мин.). Оценяването се извършва по оценъчна скала, която е разработена предварително и е неразделна част от всеки тестов лист.
В заключение, смятам, че използването на електронно обучение в предложения вариант е един начин да се даде възможност на учениците да затвърдят, упражнят и приложат знанията си по изучавания учебен материал. Това води до повишаване на тяхната трайност и на ефективността на учебния процес като цяло. Една цел, към която трябва да се стремим всички ние.
-
- Национална програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование”, с. 1. Министерски съвет, Портал за обществени консултации: http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1001 (25.02.2016)
- Пак там, с. 2.
- Правителството прие национална стратегия и план за действие за въвеждане на информационните и комуникационни технологии в българските училища. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията: https://www.mtitc.government.bg/page.php?category=92&id=711 (25.02.2016)
- Дурева, Д. (2003). Проблеми от методиката на обучение по информатика и информационни технологии. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“, с. 53.
- Пак там.
- Пак там, с. 54.
-
инж. Иоан Иванов, ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград
ioan_ivanov@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Нели Димитрова