Интервюто
Както беше посочено, интервюто се провежда в реална бизнес среда. Банкови служители – представители на клонове на Търговската банка във Велико Търново и Горна Оряховица, са в ролята на „комисия“ заедно с избрани от учителя ученици от 11. клас. В ролята на „кандидати“ са ученици от същия клас. За всяка длъжност ще кандидатстват по четирима ученици.
За да кандидатстват за съответна длъжност, кандидатите изготвят предварително своето портфолио: заявление за работа, мотивационно писмо и автобиография европейски формат на български език със снимка, които се подават в банката 7 дни преди провеждането на интервюто. Комисията съвместно с учители разработва въпросник, въз основа на който ще се проверяват и оценяват знанията и уменията на кандидатите. Въпросите са свързани с проверка на степента на познание на банкови понятия, с попълване на изучавани банкови документи, с установяване на нивото на интелигентност, познаване на длъжностната характеристика за съответната позиция, умения за работа в екип, мотивация, интереси, професионални цели. Всеки въпрос носи определен брой точки, като кандидатът със събран най-голям брой точки на интервюто заема съответната длъжност. При съставянето на въпросите комисията се съобразява с придобитите знания по учебния предмет. Кандидатите се запознават подробно с техните роли, подпомагат се с допълнителна литература, свързана с подготовката им, провеждат се консултации.
В деня на интервюто комисията спазва дрескода на банката, а кандидатите – изискванията за добър външен вид при явяване на интервю. Първият етап от процедурата е разглеждане от комисията на документите на кандидатите. След като се прецени, че документите представят достоверна и изчерпателна информация за кандидата и че той притежава необходимите качества, се преминава към втория етап – събеседване с кандидатите. На този етап всеки кандидат се стреми да се представи по най-атрактивен начин, да отговори на максимален брой въпроси и да направи най-добро впечатление на членовете на комисията. След провеждането на интервюто последните в оживена дискусия безпристрастно определят кандидатите, които ще заемат съответната длъжност въз основа на покрития минимум от точки и формиран най-висок резултат от останалите кандидати.
След приключването на играта съвместно от служители на банката, учител, ученици се прави задълбочен анализ на ролята на всеки един участник и на неговото представяне. Учениците се поощряват от учителя, защото това е нов метод на работа с тях, който допада и на двете страни в обучителния процес.
Критериите за оценка
Може да се посочат следните критерии за оценка на учебно-познавателната дейност в ролевата игра (табл. 1).
Таблица 1. Критерии за оценка на учебно-познавателната дейност
„Комисия“ за подбор на персонала | „Кандидати“ за заемане на длъжност |
Умения за изготвяне на конкретни въпроси за заеманата банкова длъжност | Умения за практическо прилагане на теоретични знания |
Познаване на банковата терминология и законодателство съгласно изученото по учебния предмет | Познаване на банковата терминология и законодателство съгласно изученото по учебния предмет |
Убедителност, добронамереност и толерантност към участниците в ролевата игра, състезателен дух | Убедителност, добронамереност и толерантност към участниците в ролевата игра, състезателен дух |
Предразполагане на кандидата към естествен и непринуден разговор | Комуникативни умения |
Внимателно изслушване и еднакво отношение към всеки кандидат | Умения за аргументиране на собствена позиция и приемане на чужда гледна точка |
Умения за контактуване с останалите участници от комисията | Умения за приемане на резултатите от проведеното интервю |
Неналагане на собственото мнение при вземане на крайно решение | Взискателност към подготовката |
В този смисъл, училището е необходимо да се превърне в учеща се организация – където учителят постоянно се учи, като определя начините за достигане на стандартите, начините за диалог с ученика, начините на взаимодействие с колегите за подпомагане не само на ученика в процеса на ученето, но и собственото си професионално развитие. Ученикът е необходимо да се намира в действителна ситуация на учене – в която той да е включен емоционално, интелектуално и в която да развива цялостно своята личност, а не отделни компоненти от нея. Необходимо е училището да бъде ориентирано не към цели, а към процеса за постигане на тези цели. Необходимо е учителят да е експерт в областта си, но и да бъде в ролята на учещ се в тези нови отворени взаимодействия. Крайната цел на училището е учениците постоянно да подобряват и да разширяват своите интереси, да усъвършенстват своите способности и да развиват характера си, да стават все по-добри и по-добри всеки ден и да помагат на другите да правят същото (Вацов, 2015).
-
- Василева-Иванова, Р. (2014). Компетентностният подход в обучението по математика. В: Научни трудове на Русенския университет. Том 53, серия 6.2. Русе.
- Вацов, С. (2015). Предизвикателствата на компетентностния подход <http://четвърта-власт.онлайн/2015/08/30>
- Модели на ролеви игри в обучението по сервиране и барманство – учебна практика <http://www.diuu.bg/ispisanie/broi8/dp/8dpp15.htm>
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. Св. Кирил и Методий“.
-
Галя Стефанова, ПГЛПИ „Атанас Буров“, Горна Оряховица
g_s_73@abv.bg
рецензент: доц. д-р Славка Ненова