Илюстрация на представената дотук концепция е провеждането на виртуална разходка в „Двора на буквите“ в комплекс „Стара Плиска“ при изучаването на произведението „За буквите“, в Симеоновия дворец, както и разглеждането на старобългарските книги в музеите на Лондон, Ватикана и Москва. Финалната дейност на всеки екип е изготвянето на презентации и сайт за старобългарските писатели. Чрез анализа, тълкуването и интерпретирането на художествени произведения по средновековните християнски сюжети, мотиви и образи учениците в действителност декодират културни кодове; чрез резюмирането на литературнокритически текстове откриват и други посоки на тълкуване, друг смисъл. Така се раждат нови идеи, задълбочава се асоциативното им мислене и неусетно се достига до готовността им за създаване на есе.
Целта на проект „Моето есе“ е да се даде възможност на всеки ученик да участва в създаването на собствен текст, като изрази мнението си в него.
Очаква се:
- Повишаване на интереса на повече ученици към високите стойности на старобългарската литература.
- Повишаване на информираността на учениците по проблемите на Средновековието.
- Формиране на собствена гражданска позиция у учениците.
- Придобиване от учениците на по-добри умения за писане.
С написването на есета по предпочетена тема, която задавам като индивидуална работа, започва творческият етап от работата по проекта. В случая едната тема е мотото на проекта „Словото като спасение“. Стихотворението на Константин Преславски „Азбучна молитва“ и неговата интерпретация довеждат учениците до идеята за нова тема за есе – „Пътят на словото светлина“. Запознаването със старобългарската литература и нейните послания, тяхното разбиране и преосмисляне през различните културни епохи провокират размисли за ключовата роля на писменото слово за просперитета на България в 9. век, което я равнопоставя с двете най-силни държави в Европа – Византия и Франкската държава.
Творческият етап продължава с подготовката на цялостния продукт – сайт, съдържащ всички проучвания, презентации и галерии, който учениците представят пред другите паралелки 9. клас. Създаването на сайт и презентации по старобългарска литература е обобщителен елемент. Това е една чудесна възможност за развитие на практически умения, която ни дава интернет пространството. Първите въпроси, на които учениците трябва да отговорят още при зараждането на идеята за собствена интернет страница, са: Каква е целта на интернет страницата? Каква ще е ползата за класа от нея? Каква ще е ползата за другите ученици от випуска? Какво се оценява?
Критериите на оценяване са едни и същи, което изключва проява на субективност при оформянето на окончателната оценка, и се задават като предварителни параметри. При оценяването на успеха на учениците се съблюдава връзката между целите, заложени в учебния план, и критериите, приети за оценка.
Критерии на оценяване:
- Степен на изпълнение на задълженията на ученика;
- Степен на съответствие между поставените и постигнатите цели;
- Степен на съответствие между литературните знания и умения и изискванията по ДОИ;
- Степен на владеене на уменията за работа с информационно-комуникационни технологии.
Резултати:
- Създаден е сайт, с който се обобщават знанията на учениците за старобългарската литература.
- Четири екипа създават четири презентации за отделните произведения – „Пространно житие на Константин-Кирил Философ“, „Проглас към Евангелието“, „Азбучна молитва“, „Шестоднев“.
- Интересен компонент от сайта е създаването на виртуална карта въз основа на презентация, проследяваща пътя на братята Кирил и Методий в техните мисии за разпространяване и защита на азбуката, изготвяна при прочита на „Пространно житие на Константин-Кирил Философ“.
- Друг компонент на сайта е изграждането на пространствен модел на света и двореца, описани от Йоан Екзарх в „Шестоднев“, чрез програмите GeoGebra и Elica.
- Формиране и развиване на умения за работа с електронни учебници и други електронни ресурси.
- Провеждане на виртуална разходка в „Двора на буквите“ в Преслав и други музеи при изучаване на „За буквите“.
- След прочита на „За буквите“ чрез математическите форми Танграми различни екипи ученици изработват българската азбука.