Методическа основа на учебното занятие
Приложената интерактивна симулативна игра цели:
- изграждане на система от интелектуални умения за развитие на познавателните способности и творческата самостоятелност на личността, възможност за образоване и самообразоване;
- мотивиране на желание за изучаване на руски език чрез разнообразяване и модернизиране на учебния процес;
- повишаване на самочувствието на ученика като равностоен партньор в образователния процес;
- развиване на езикови компетентности, лични и граждански ценностни нагласи, по-високо ниво на комуникативна компетентност, изграждане на адекватна езикова и личностна реакция в различни ситуационни модели.
По-широкият диапазон на учебни материали дава възможност за разнообразни задачи, работа индивидуално и в група, повишаване на интереса и вътрешната мотивация на учениците.
Представяме завършен в организацията и целите си интерактивен минипроект на основата на драматизация в учебна среда.
Тип на урока
Игрова симулация, формат на пресконференция по предварително разгледана научнопопулярна тема.
Комплексно занятие – индивидуална и групова дейност, възможност за изява в предвидена или непредвидена ситуация.
Цели
Общи
- формиране на личности с широка култура и знания за света, изграждане на система от интелектуални умения за творческа реализация, социалнозначими навици и междукултурно общуване;
- съзнателна комуникативност в обучението, дейностен подход, развитие на говоренето и четенето;
- използване на съвременни активни средства на обучение и повишаване на мотивацията за комуникация и самоподготовка;
- придобиване на навици за самостоятелна работа не само с учебния материал, но и с други съвременни информационни ресурси;
- социокултурна насока – нови знания и умения за различен формат;
- усвояване на умения за взаимодействие на такъв форум, запознаване на участниците с етикета, нормите за поведение, практиката при общуване и други специфични особености на подобни събития.
Специфични
- Слушане
- адекватно възприемане на реч на носител на езика и увеличаване на степента на разбиране на автентични и адаптирани текстове от интернет – при работата с клипа;
- контекстуална догадка и прилагане на компенсаторни стратегии при възприемане на звучащ и печатен текст;
- възприемане на текст от различни източници, с индивидуални особености и тембър, разнообразяване на тематичния кръг.
- Четене
- четене наум, откриване на смисловите ориентири на текста, детайлно разбиране на текста на ниво събитие и причина;
- усъвършенстване на умението за вникване в структурата на микро- и макротекста и постепенното му автоматизиране;
- пълноценно извличане на необходимата информация от различни типове текст;
- самостоятелна работа и преодоляване на трудностите при работа с езика;
- ползване на разнообразни източници;
- определяне на текстовата стилистика и други особености.
- Говорене
- усложняване на диалогичната реч, кратки дискусии;
- по-свободна диалогична и монологична реч в рамките на определените тематични области;
- адекватна реакция при различни ситуационни модели;
- вариативност на използваните конструкции и изразни средства;
- използване на компенсаторни стратегии.
Задачи
- осъществяване на кратки диалози;
- възпроизвеждане на подготвен текст;
- практика на уменията за слушане и говорене;
- усъвършенстване на знанията и уменията за реагиране в непредвидена среда;
- взаимопомощ и екипна работа – в подготовката и реализацията;
- повишаване на емоционалната устойчивост и самочувствието;
- повишаване на мотивацията на учениците за самостоятелна изследователска и образователна дейност.
Методи и средства
- комуникативни, репродуктивни;
- игрова ситуация – симулативна среда;
- елементи на импровизация.
Очаквани резултати
- разширяване и задълбочаване на темата;
- възприемане и разбиране на аудиотекст;
- обогатяване на лексикалния запас;
- осъществяване на междупредметни връзки (светът около нас, физика и астрономия);
- развиване на социални умения;
- разширяване на общата култура и познания;
- формиране на представи и умения, свързани с формата пресконференция;
- усъвършенстване на произношението и интонацията;
- трениране на екипна работа;
- прилагане на изучен речев етикет;
- участие в по-сложен диалог;
- упражняване в преразказване на част от текст;
- избиране на изказване, в зависимост от поставения въпрос;
- използване на компенсаторни стратегии;
- развиване на умения за невербална комуникация;
- изразяване на мнение;
- представяне на лични интереси и постижения.
Оценяване
Като първи опит в този формат, основното внимание е върху комуникативния елемент, мотивацията, инициативността, поетапната работа върху езикови трудности, поощряването на самостоятелната изява.
Оценката е комплексна от общата дейност по темата – работа с клипа и текста, самоподготовка, умения за четене с разбиране, изпълнение на поставените задачи по текста в предишния учебен час, самоинициатива и творчески подход.
Стремежът е към развиване на умения за използване на езика, а не само усвояване на граматични знания, при отчитане на конкретни особености на етапа, като тази, че в 7. клас има странична силна концентрация на вниманието върху предстоящи изпити.