Ход на урока
Урокът се провежда в следните стъпки.
- Приветствие, въвеждане в езиковата среда – представяне на темата и формáта на занятието.
- Проверка на домашната работа – тя е в основата на провежданата драматизация.
- Подготовка за активна учебна дейност – представяне на гостите и участниците в урока.
- Провеждане на драматизацията – затвърдяване на езиковите и речевите умения.
- Обобщение и систематизация на изучения учебен материал по определената тема.
- Контрол и проверка на поставените за самостоятелна работа задачи.
- Изводи от провеждането на урока – изтъкване на положените усилия, изявеното желание и готовност за работа, проявите на адекватна реакция в непредвидена ситуация, инициативност и артистичност, предложените интересни идеи.
- Завършване с позитивна нота – стават все по-добри в повече дейности.
- Домашна работа – допълнителна работа няма да бъде зададена в края на драматизацията (поради завършващия характер на изявата; за съхраняване на позитивната атмосфера, снемане на допълнителния стрес, повишаване на мотивацията); в следващ учебен час – при възможност, кратък анализ на представената учебна драматизация, основни изводи и препоръки.
Реализация
Занятието е проведено на 11 март 2016 г. след предварителна работа по видеосюжета „Фи́зики впервые зарегистрировали гравитационные волны“ (http://www.1tv.ru/news/techno/301894), подготовка в рамките на три учебни часа и самостоятелна дейност извън училище.
11 февруари 2016 г. е знаменателен ден в историята на астрофизиката. Всички световни медии съобщават за откриването на гравитационните вълни, предсказани от Айнщайн. Множество дискусии, пояснения и компютърна графика нагледно представят темата. На класа е предоставена възможност при желание освен данните от клипа да съберат информация и от други ресурси – на български, английски език, електронни и печатни издания и др.
В процеса на подготовка е конкретизиран сценарият за пресконференцията, разпределени са ролите, уточнени са реквизитът и подробностите на организацията.
Десет ученици са в ролята на журналисти от масови медии и специализирани научни издания, единайсет са представители на екипа, осъществил откритието – висококвалифицирани специалисти и учени от авангардни центрове на световната наука, физика и астрономия, един ученик е водещ на пресконференцията, останалите се включват в изработването на баджове, табелки, обяви, надписи за медии и др. Всеки участник е със своето име, но с титла и престижно работно място.
За целите на игровата симулация са използвани авторитетни титли, звания и длъжности, названия на известни обсерватории, учреждения, лаборатории, университети и други научни центрове, на медии – печатни, електронни, интернет, и научнопопулярни издания.