Примерна легенда за представители на научните среди
Профессор Н. Цв., Кафедра физики колебаний, Физический факультет Московского государственного университета
Доцент Н. Д., преподаватель Софийского университета и сотрудник Роженской обсерватории (самая большая обсерватория Юговосточной Европы)
Доктор физических наук, академик Н. А., Большой адронный коллайдер, ЦЕРН
Главный научный сотрудник Пл. К., директор отдела небесной механики и динамической астрономии – Пу́лковская обсерватория, Санкт-Петербург
Ассистент М. Д., сотрудник сектора электронной аппаратуры, Байкальская астрофизическая обсерватория
Примерна легенда за представители на медиите
Гл. М. – специальный корреспондент „Земля и Вселенная“ – научно-популярный журнал Российской академии наук и Астрономо-геодезического общества
С. Н. – собственный корреспондент Первый канал, Россия
Л. Р. – журналист свободной практики, Никита ТВ
Г. З. – репортёр, газета „Труд“, Болгария
С. Кр. – главный редактор, сектор „Наука и техника“, ТВ РАИ, Италия
Легендата зад образите има важно значение за превъплъщаване в ролята и повишаване на мотивацията, а това е и много добър фонетичен тренинг за произношение и интонация при изучаване на всеки чужд език.
„Учените“ предварително са си разпределили текста от клипа и са го заучили до известна степен, за да са спокойни при отговорите, да отделят внимание и на поведението и маниерите си.
„Журналистите“ са подготвили по 2–3 въпроса, не само по текста и клипа, но и други, свързани с темата и интересите на читателите. Общата продължителност на практическата работа е предвидена в рамките на 30–40 мин.
Гостите и останалата част от класа също може да задават въпроси.
Организирането на пространството за избрания формат не представлява особена трудност. Повече средства и усилия изисква изготвянето на рекламни материали – постери, баджове, табели и др.
Важен аспект е в излъчването на образите да са вложени собствен избор на участниците и отражение на техните личностни и характерови особености. Индивидуализацията на избраната роля стимулира дори и по-пасивните ученици да се включват с ентусиазъм и креативност, да надхвърлят традиционното си представяне и да се покажат в нова светлина и възможности (ярки примери в проведената симулативна игра са водещата А.Т. и един от „учените“ – Н. А.). Това е ясно различим модел за повишаване на мотивацията и активността и едно от най-ценните постижения в подобни практически дейности.
В предварителната работа са подбрани и уточнени примерни фрази за различните етапи на общуване по време на пресконференцията като част от етикета на този тип събития. Общо е набелязан сценарият – приветствие, представяне на гостите и участниците, предоставяне на време за изказвания, за въпроси и отговори, за изразяване на благодарност и заключителни думи.
Цялата пресконференция протича на руски език (изключение може да бъдат изказвания на гостите и възникнали проблеми и въпроси).
Определяща е насоката към включване на по-високо мисловно ниво – за пораждане и стимулиране на стремеж към развитие и реализация в интелектуалната сфера.
Интерактивните форми в съвременното обучение стават все повече, по-разнообразни и интересни. За всяка група, ниво, нагласа и учебен предмет може да се подбере и проведе подходящо занятие, самостоятелно или като част от серия уроци с обща насоченост. Важното е всички участници (както учителят, така и учениците) да вложат желание, ентусиазъм, готовност за работа и творчество в общия проект. За истинска работа в екип се изискват загърбване на егоизма и предпазливостта, преодоляване на стремежа към спокойствие и инертност, както и известна доза жертвоготовност – като време, усилия, нерви, средства и т.н.
На първо място – за жалост или за късмет – това се пада на учителя. От него зависи да подаде интересна идея, форма или тема, която постепенно да се превърне в нови възможности и умения, в добра практика и чудесни спомени от училищното време. Въпреки голямото натоварване и напрежение в ежедневието си учителят все още може да бъде гъвкав и да реагира мигновено на актуални събития и промени, на интересни теми, чиято привлекателност бързо ще отшуми в забързания ни век. Важно и необходимо е в съвременния свят на агресия и безчувственост, на самодоволна грубост и принизяване на духовността учителят да съумее да запази свеж поглед към живота и своята способност да предаде ентусиазма и стремежа си към развитие, да „улови мига“.
-
- Албрехт, К. (2006). Социалната интелигентност: Новата наука за успеха. София: Изток-Запад.
- Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка (2003). Департамент по языковой политике, Страсбург. Москва: МГЛУ.
- Современные тенденции в обучении иностранным языкам и межкультурной коммуникации. Материалы международной заочной научно-практической конференции (2011): http://www.noungi.ru/NID/Teachers/Collection%202011.pdf (29.06.2016)
-
Велислава Николова, 137 СОУ „Ангел Кънчев“, София
e-mail: veli_nikolova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Доротея Цацова