В детската градина съществуват оптимални педагогически условия за активна двигателна, познавателна и мисловна дейност, които целенасочено водят детето към феномена на рефлексивното осъзнаване. В резултат на основата на усвоените знания и оценки то изгражда свои модели за адекватно собствено поведение в нови житейски ситуации.
Обучението по безопасност на движението по пътищата е вид социално учене, при което водеща е ролята на практическите умения, формиращи се чрез подражание, целенасочено обучение, упражнения. Богатата нагледно-практическа база в ДГ №7 „Детелина“ в столичния район „Триадица“ дава възможност за висока ефективност на образователния процес по БДП.
- Площадка по пътна безопасност и приложно колоездене на открито
Площадката предоставя възможности за включване на децата в различни видове дейности, вкл. и изобразителна – рисунки върху асфалт, организиране на изложби на открито и др. (спечелен и реализиран проект № 2500-196/300511 по безопасно движение по пътищата на тема „Движим се безопасно!“).
- Кабинет по БДП
Кабинетът по безопасност на движението по пътищата е оборудван с макети на всички превозни средства по суша, въздух и вода, с умален макет на пътно кръстовище с подлез, надлез, булевард и улици, както и с интерактивна дъска и интерактивни играчки Bee-Bot, Constructa-Bot и осигурява интригуваща среда на децата за усвояване на елементарни представи, понятия и умения за безопасно движение на пътя чрез рисуване, изработване на колажи, моделиране и упражнения с интерактивна дъска (спечелен и реализиран образователен проект „Клуб „Малкият пешеходец“, вх. № СО-2100-208/11.03.2014 г.).
Изобразителната дейност като единство от рисуване, апликиране и моделиране стимулира познавателния опит и двигателно-сетивната активност, обогатява зрително-образните представи на детето, насърчава самостоятелността и инициативността в дейността, създава условия за развитие на творческо въображение, поражда стремеж за изява. В изобразителната си дейност детето отразява своите зрителни представи за предметите и явленията чрез графични образи, пресъздава впечатленията си от заобикалящия го свят и отношението си към него.
Чрез изобразителната дейност в детската градина детето се учи:
- да използва разнообразни изобразителни материали;
- да осъществява своя замисъл върху хартия, определяйки съществените елементи;
- да държи правилно ножица и да изрязва по права и крива линия;
- да лепи;
- да работи в екип (общ колаж) с положително емоционално отношение.
Изобразителната дейност е ефикасен начин за усъвършенстване на детските представи за правилата на уличното движение от позиция на пешеходец с придружител, пътник в обществено и лично превозно средство, велосипедист, скейтбордист и др. Творейки и забавлявайки се, детето отразява чрез използване на различни изобразителни материали и техники своите знания и опит и изгражда стереотипи на поведение, необходими за активното му участие в пътното движение. Обогатява познанията си за сигналите на светофара и на регулировчика, за превозните средства и водачите им, усъвършенства уменията си за схематично изобразяване на пешеходни знаци, затвърдява навиците си за ориентиране в пространството. Същевременно посредством изобразителната дейност у детето се развиват нагледно-действеното мислене, фината моторика, вниманието, творческото въображение и креативността. Придобива усещане за пластика, форма и цвят, създава образи с естетическа стойност.
Повишената сензитивност у детето в предучилищна възраст е предпоставка за усвояване на когнитивни и практически умения за безопасно движение по пътищата. Тези умения ще се превърнат в осъзнати навици и в регулатор на детското поведение чрез включване в игрова дейност и използване на активно-действени методи и форми. Изобразителните упражнения и игри, ситуирани в интерактивния кабинет и на площадката по БДП, допринасят много за формирането на транспортна култура у възпитаниците на ДГ №7 „Детелина“. Така нерегламентираната и свободна изобразителна ситуация в пространството и времето също спомага за активна превенция на детския пътнотранспортен травматизъм.
-
- МОН (2003). Концепция за възпитанието и обучението по безопасност на движението по пътищата в детската градина и българското училище: http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=30
- МОН (2003). Учебна програма за възпитание и обучение по безопасност на движението по пътищата в детската градина: http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=30
-
Адриана Деспотова, ДГ №7 „Детелина“, София
adi1213@abv.bg
рецензент: доц. д-р Мариета Савчев