Целта на експериментално разработената и въведена в педагогическата практика на автора технология за усвояване на граматични времена в английския език е подобряване на разбирането, овладяването и използването от учениците в 6. клас на изучаваните сегашно просто и сегашно продължително, минало просто и минало продължително време.Преподаваните в 6. клас граматични времена в английския език се усвояват по-добре, ако се използва умело подбран набор от педагогически методи и техники при представянето и упражняването им. В предишна публикация в списанието (вж. „Технология за усвояване на граматични времена в английския език“, том ХІ/2016) са разгледани някои теоретични аспекти на преподаването на граматика и е представена схема на разработената и апробирана в педагогическата практика на автора иновативна технология. В настоящата статия са очертани и графично онагледени обобщени резултати от експерименталното приложение на технологията.
След първоначалното представяне на времената, тяхното обяснение и проведените упражнения за усвояване на образуването и употребата им следва тестова проверка на знанията на учениците, резултатите от която са в основата на класифицирането на грешките и подреждането им по важност по модела, предложен от Пени Ур в “A Course in Language Teaching: Practice and Theory“ (Ur, 1991).
Целта на последващия обучаващ етап от технологията е на базата на наученото чрез използването на някои допълнителни методи – дискусия, беседа, ролева игра, метод на мозъчната атака (Ur, 1993), метод на пробата и грешката, състезание, техники на корекция от учител и съученици, самокорекция, на изходния тест да се постигнат по-добри резултати от констатираните в началото на експерименталното обучение на учениците.
При сравняване на резултатите от тестовете след експерименталната работа се вижда, че те са около 1,5 пъти по-добри от тези преди прилагането на технологията.
В диаграма 1 е показано средноквадратичното отклонение (σ) на броя точки, получени от учениците при отговаряне на въпросите, измерващи техните знания за образуване и умения за използване на сегашно просто и сегашно продължително време.
В диаграма 2 е показано средноквадратичното отклонение (σ) на броя точки, получени от учениците при отговаряне на въпросите, измерващи техните знания за образуване и умения за използване на минало просто и минало продължително време.
От представените резултати е видно, че средноквадратичното отклонение след обучаващия етап в почти всички случаи е по-малко от отклонението преди него, тоест броят точки на всеки ученик спрямо средния за групата се отклонява по-малко след обучаващия етап в сравнение с този преди него. Следователно по отношение на знанията за образуване и уменията за използване на сегашно просто и сегашно продължително време, минало просто и минало продължително време учениците са образували една по-еднородна група след обучаващия етап, отколкото преди него.
Установените резултати потвърждават формулираната в началото на експерименталното обучение хипотеза, че приложението на технологията за усвояване на граматични времена в английския език от учениците в 6. клас ще подобри техните знания за образуване и умения за използване на изучаваните сегашно просто и сегашно продължително време, минало просто и минало продължително време. Това твърдение се доказа и със статистически методи, което дава основание на автора да препоръча представената в двете публикации в списанието педагогическа технология на преподаващите английски език колеги.
-
Светлозара Върлева, СОУ „Бачо Киро“, Павликени
varleva@yahoo.com
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова